Hej Jesper Eftersom René direkte spørger, om den forretningsmodel, som han påtænker at lave, kan være i strid med ophavsretsloven og/eller markedsføringsloven, så mener jeg, at man må give ham et svar som tager udgangspunkt i, hvad lovgivningen rent faktisk siger. Så kan man altid efterfølgende lave en vurdering af, om der er risiko for, at der skulle komme en sag ud af det. Men faktum er bare, at det kan udgøre en krænkelse af ophavsretten at kopiere materiale, som er beskyttet af ophavsretten, uden at det er en betingelse, at det retter sig mod "almenheden". Du skriver så, at det er noget, som "rigtig mange mennesker" overtræder hver eneste dag. Der gælder så også nogle undtagelser i ophavsretsloven om f.eks. "midlertidig eksemplarfremstilling" og om eksemplarfremstilling til privat brug. Så en del af de rigtig mange mennesker, som du hentyder til, er sikkert nogle, som kan gøre brug af undtagelserne. Og derfor overtræder de ikke ophavsretsloven hverken "teoretisk" eller praktisk. Men i dette tilfælde er der jo tale om en forretningsmodel, hvor man ikke f.eks. kan bruge en undtagelse om "privat brug". Det er selvfølgelig meget relevant - og jeg er i øvrigt helt enig i - at det største problem bliver, at man kommer til at lægge kræfter i et arbejde, som kunderne så bare kan sige, at de ikke vil betale, fordi det ikke er aftalt. Men det ville nok også bare være ærgerligt, at opbygge en hel forretningsmodel, som f.eks. strider mod både ophavsretsloven og markedsføringsloven - for hvis det er tilfældet, så får man nok et problem før eller siden. |