Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til opstart af virksomhed med nyt koncept...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er en gruppe som planlægger at opstarte en ny form for frisørsalon med et nyt koncept. Ulempen er bare at ingen af os har erfaring med køb af virksomheder. Derfor søger vi nogle gode råd. Så vidt jeg kan se så er det ikke så sindsygt dyrt at købe en salon ( 150.000 - 250.000 kr.) men er det bare lige sådan at overtage en salon? Det er det vel næppe så er der nogen der har prøvet det og som stødte ind i uventede problemstillinger? Hvordan plejer det at gå med en salon når den skifter ejer? Sker der et dyk i indtjeningen eller er det forskelligt?

Håber der er nogen der kan give en hjælpende hånd. På forhånd tak!

MVH

Christian

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:34

Jeg er ikke fagmand på området, men som de fleste - bruger/kunde.

Det er mit indtryk, at mange - og især de vigtigste kunder - finder det vigtigt, at det er den samme, der klipper dem hver gang. Faktisk har jeg selv været på vej til at køre 30-40 km for at "flytte med" en "menig" frisør, der skiftede job.

Ud fra det, tror jeg godt, du kan regne med at skulle bruge noget tid på at opbygge tillidsforhold til en ny kundegruppe - som selvfølgelig delvist vil overlappe den gamle.
Når du oven i købet starter et nyt koncept, kan det også skabe utryghed hos nogle af de eksisterende kunder, som derfor vil falde fra.

Hvis du kan lave en overlappende periode på nogle måneder, hvor både den afgående frisør og du er i salonen, kan du skabe en stemning af, at den afgående siger god for dig overfor de eksisterende kunder, og tabet af kunder vil blive mindre.
Derefter er din opgave markedsføring og PR.

venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:05

Hej christian.

Jeg ville helt sikkert ringe rundt til forskellige frisører alt efter størrelse beliggenhed navn o.s.v. Eksperters råd er altid gratis og tit den bedste indgangsvinkel til at skabe en sund overgang med alle de forskellige aspekter.

Mange har sikkert et forhold til den samme frisør jeg er bare ikke en af dem. Folk tænker forskelligt og jeg tror landets frisøre gerne vil hjælpe dig med gode råd.

Når du eventuelt har etableret dig kunne jo lave nogle dage hvor du klipper gratis/halvpris og forkæler kunderne med noget go humor, mad, vin og andre forskellige happenings. Det kan gøre en forskel på hvordan de ser din frisør salon som virksomhed og ven,

Med venlig hilsen

Stefan Andersen

www.cardel-consulting.dk

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:07

Jeg formoder ikke at du tænker på, hvordan en handel rent juridisk skal gennemføres, men mere nogle praktiske forhold. Jeg kender 2 frisører uafhængigt af hinanden. De har begge indenfor de seneste par år købt deres egen salon.

I begge tilfælde lagde alle parter vægt på, at overgangen skulle ske roligt uden at kunderne egentlig mærkede at der skete et skift. Specielt fordi at kunderne gerne vil have det kendte og fortrolige. Den ene overtagelse skete ved at de overlappede, så den nye ejer kom ind og var der med den gamle ejer i en kortere periode (et par måneder) og så gled den gamle ejer langsomt ud. Den anden frisør overtog/købte den salon, hvor hun arbejdede i forvejen. Her kendte kunderne hende, da hun havde været ansat der i flere år. Men det handlede også om at overgangen skete over en periode, så kunderne langsomt kunne se, at skiftet ikke var noget uhyggeligt og at der kom et stort stilskifte med et.

Du skal tænke på, at din pris for en salon egentlig er prisen for salonens kundekreds og køber I en salon og ændrer salonen væsentligt kan de have væsentlig betydning for kundernes fremtidige valg. Nogle synes ikke om det nye og finder en anden frisør mens andre (heldigvis) bliver. Selvfølgelig kommer der nye kunder til, men der går måske pludselig ½-1 år inden i kører på fuld styrke igen og kan det nok mærkes på pengepungen.

Hvis I overtager en eksisterende salon, der ligger i lejede lokaler skal ejeren også ind over, da I ikke nødvendigvis kan overtage lejemålet på samme vilkår. Det kan være, at prisen eller vilkårene er anderledes (aktuelt for den sidst-nævnte frisør, hvor huslejen lige steg til næsten det dobbelte).

Når I nu er flere vil jeg da også lige (som du nok har læst her på siden andre steder) klart anbefale at I får fat i en advokat til at hjælpe med en samarbejdsoverenskomst, der regulerer jeres samarbejde, hvis der opstår problemer. Jeg har efterhånden flere gange set uenigheder, kedelige forlig og endog retsager, fordi man mente, at man sagtens kunne finde ud af det - men det gik alligevel galt.

God fornøjelse med det videre.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 21. Nov 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:25

Det må jeg nok sige. Tak for de fine og lange besvarelser. Mange tak for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)