Jeg har længe fulgt meget med herinde, men aldrig selv haft brug for hjælp da jeg har været lønslave alt for længe (og lidt endnu..)
Dette bliver en længere smøre, da i har brug for lodt baggrundsviden for at kunne besvare mine spørgsmål. Spørgsmålene kommer løbende i teksten.
Jeg er 24 år gammel (25 til september) og har endelig fået muligheden for at komme med en i virksomhed - endda en virksomhed som jeg spår stor succes - ellers var det vel ikke interessant ;-)
Der er tale om en cafe som skal startes fra bunden. Ham som jeg skal starte den med ejer et holdingselskab som ejer flere cafeer. Hans holdingselskab kommer også til at eje størstedelen af anparterne i det nye selskab. Det er meningen jeg skal fungere som bestyrer af stedet og eje nogle (få) anparter til at begynde med. Der bliver selvfølgelig tale om et ApS.
De endelige budgetter er ikke lagt, men for nemhedens skyld bruger vi de følgende tal som eksempel.
Stedet kommer til at koste 1 mio kr at starte op og jeg skyder 50.000 kr i og opnår dermed 5% af selskabet.
Derudover skal jeg have en løn på 30.000 kr om måneden.
Hvordan gør jeg dette bedst for mig selv? Kan man opnå nogen privat skattemæssige gevinster ved indskud i ApS? Jeg har hørt rygter om en iværksætterkonto med fradrag? Skal jeg evt oprette et holdingselskab til mig selv eller?
Derudover kommer nogle spørgsmål til mit job som både ejer og bestyrer af stedet. Er det bedste for mig og selskabet bare at udbetale regulær løn på 30.000/md eller er der andre måder at gøre dette?
Som i kan høre er jeg ret grøn på dette område og modtaget gerne råd og tips med kyshånd!
En helt anden ting; vi laver selvfølgelig en ejeraftale, men er der andre ting der skal tænkes på når man er to mand om ét selskab?
jeg synes faktisk du skal tage kontakt til en advokat eller revisor - det er store penge og der skal laves en seriøs gennemgang af alt. 5% af noget møg er 5% for meget og samme er direktør jobbet - 5% af noget godt er vidunderligt. Du kan evt google iværksætterkonto - men på sigt vil dine 50.000 kr investeret være beskattet personligt
jeg mener som bare, helt som du gætter - at selv ved 5% skal man være meget omhyggelig - men jeg tror du er helt med - og sørger for gode aftaler, som du selv skriver ejeraftaler og vel direktør kontrakt osv
God vind med det
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER