Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontrakt med virksomhed som selvstændig erhvervsdrivende

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Jeg er selvstændig erhvervsdrivende og arbejder som massør i en klinik hvor jeg fakturerer ejeren af kliniken for mine timer.

Jeg har faste vagter, men ingen kontrakt. Jeg sender blot en faktura ved udgangen af hver måned. Jeg har spurgt min chef om at indgå en kontrakt om timer, løn, opsigelse etc, men han mente at en kontrakt ikke ville være juridisk gyldig fordi jeg er selvstændig erhvervsdrivende, og ikke ansat.

Er dette rigtigt? Og hvis det ikke er rigtigt, hvor kan jeg finde reglerne om dette? For så vil jeg ha noget skriftligt af vise til min chef.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 22:12

Alle erhversdrivende kan da indgå ligeså mange kontrakter man har lyst til (og kan overholde). 

Og syntes da helt bestemt du skal gøre det, ellers har du jo absolut ingen sikkerhed for at vedkommende ikke pludseligt finder en anden. 

Der er aftalefrihed imellem virksomheder - du kan tjek Google her

Derudover er der et andet problem med kun at have en kunde, at det kan komme til at være "ansættelses lignende" forhold. 

Der skal du fx lige fange John Hannover herinde, det er jeg sikker på han er skarpere på !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21

hvis du har faste arbejdestider og måske følger instrukser fra arbejdsgiveren og du kun arbejder der, så kunne du lyde som lønmodtager og i så fald kan speciet arbejdsgiveren ha problem hvis du ikke betaler din skat - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html og det er ikke helt enkelt at deffinere men du lyder lidt som en lønmodtager en arbejdsgiver bare ikke vil ha opsigelsesvarsel og ferie med

Omvendt KAN man sagtens finde nogen i dit fag der arbejder helt selvstændigt - bare låner en klinik - måske selv bestemmer om de vil være der eller ikke - uden faste mødetider og instrukser - så du må læse linket godt i gennem og vurdere hvor du står

Du kan jo risikere arbejdsgiveren smider dig ud hvis du siger du er lønmodtager for nu at være ærlig,  men ER du selvstændig bør du da helt klart ha en kontrakt som netop viser du selv bestemmer og ikke er lønmodtager, så en lidt underlig bemærkning fra "arbejdsgiveren"

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22

Tilmeldt 6. Apr 15
Skrevet kl. 10:02

Så ifølge reglen om aftalefrihed så ER en skriftlig aftale mellem min arbejsgiver og jeg juridisk bindene?

Jeg arbejder fast tre dage om ugen + lørdag og søndag hveranden weekend, jeg fakturerer en fast procentdel af prisen på de behandlinger jeg foretager. Så er jeg jo ansat, i følge det du skriver John Hannover. Men jeg arbejder også for en ande massagevirksomhed, hvor jeg tager ud og foretager firmamassage. Her har jeg ikke faste timer eller dage jeg arbejder, men jeg fakturerer en fast timeløn for de timer jeg arbejder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19

jeg kan ikke ud fra det afgøre om du er selvstændig eller ansat - men en aftale som I har skriftligt er juridisk bindende ja

vh John Hannover

Tilmeldt 6. Apr 15
Skrevet kl. 12:22

Tak for alle svar :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)