Alle, også dem over 18 har lov til at tjene X antal kr pr år uden og betale skat. Jeg kan ikke lige finde hvor meget det er præcist, men mener det er ca 50.000 om året.
Jeg har et spørgsmål vedr det:
Hvis man som et firma ansætter en til at arbejde, og personen kun tjener ca de 50.000kr, udbetaler man så lønnen dvs 50,000kr / 12 måneder = 4166kr om måneden til vedkommende uden og trække skat fra? (Som man vil gøre ved en normal løn på f.eks. 25,000kr hvor man udbetaler 14,000 f.eks.?)
P.s. Ved du evt hvor man kan slå det nøjagtige beløb op? Jeg mener nemlig det er ca 50,000 men er ikke sikker
det er slet ikke noget du skal regne på og kan være helt individuelt, der kan være restskat og der kan være renter og andet. Du skal bare være arbejdsgiverregistreret og så skal al løn altid indberettes - enten direkte hos skat.dk under ansatte - e-indkomst - online indberetning eller i et løn system
når du er logget på skat e-indkomst så skriver du blot personens CPR og lønnen og så regnes skatten helt præcist ud og du kan se hvad der er løn og hvad der skal holdes tilbage i skat
Bruger du danløn - bluegarden eller andre løn systemer, så får du løn seddel og skat trækkes og indbetales automatisk ligesom lønnen overføres fra din firma bank til den konto du angiver for den ansatte. Danløn tager 15 kr for hver løn overførsel - og gør det meget let
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
det er slet ikke noget du skal regne på og kan være helt individuelt, der kan være restskat og der kan være renter og andet. Du skal bare være arbejdsgiverregistreret og så skal al løn altid indberettes - enten direkte hos skat.dk under ansatte - e-indkomst - online indberetning eller i et løn system
når du er logget på skat e-indkomst så skriver du blot personens CPR og lønnen og så regnes skatten helt præcist ud og du kan se hvad der er løn og hvad der skal holdes tilbage i skat
Bruger du danløn - bluegarden eller andre løn systemer, så får du løn seddel og skat trækkes og indbetales automatisk ligesom lønnen overføres fra din firma bank til den konto du angiver for den ansatte. Danløn tager 15 kr for hver løn overførsel - og gør det meget let
vh John Hannover
Hej John,
Tak for dit svar. Dvs jeg skal logge på med personens CPR nr og tjekke hvad SKATTEN er, med mindre jeg bruger Danløn som så gør det for mig?
Ved du om de 50.000 eller hvor meget det nu er, er beregnet pr måned eller pr år? Hvis personen ikke har andet arbejde f.eks.
Ved du om de 50.000 eller hvor meget det nu er, er beregnet pr måned eller pr år? Hvis personen ikke har andet arbejde f.eks.
Personfradraget er på 43.400 kr. hvis du er over 18, og 32.600 kr. hvis du er under 18.
Beregningen som lønprogrammerne anvender er baseret på hvilken type løn du udbetaler. 14 dages løn eller månedsløn. Men den henter tallene fra skat og her er de baseret på en persons samlede fradrag fra forskudsopgørelsen (personfradrag, beskæftigelsesfradrag mm.)
Dvs jeg skal logge på med personens CPR nr og tjekke hvad SKATTEN er, med mindre jeg bruger Danløn som så gør det for mig?
ikke checke hvad skatten er - skat sætter selv skatten på når du angiver lønnen. Personfradrag som Jesper beskrev men dertil beskæftigelsesfradrag og mulige rentefradrag er per år de der knapt 44.000 for en over 18.
Hvis det er nogen som har andet fast arbejde, så bruger de jo deres hovedkort der - og dermed deres fradrag der - og du skal så angive det på bikort = skat trækkes uden fradrag som er brugt fra andet arbejde - og så trækkes ca 43% inkl am bidrag.
Første skridt - find ud af om den du skal lønne har andet arbejde som udnytter hele fradraget i forvejen
Andet skridt - beslut for danløn eller selv indberette via e.indkomst - jeg ville tilmelde mig danløn så går alt langt lettere
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER