Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af stor 1 families villa med opdeling til 3 lejligheder for øje - beskatning

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Sep 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Jeg har kig på en stor villa, som jeg overvejer at købe og opdele i 3 ejerlejligheder. Jeg har allerede snakket med en landsinspektør, som har fortalt mig, at jeg med garanti kan opdele til 3 ejerlejligheder.

Grundet økonomi planlægger jeg at renovere løbende. Jeg er rimelig god til "gør det selv", og jeg vil lave alt det jeg selv må.

Planen er som følger:
1. Køb huset
2. Gå i gang med renoveringen af 2. salen mens jeg bor i 2. salen. Opdelingen til ejerlejligheder vil i samme tid pågå. Så snart opdelingen er trådt i kraft flytter jeg min adresse til 2. salen. Renoveringen regner jeg med vil tage omkring 6 måneder.
3. Når 2. salen er sat i stand bliver den sat til salg. Jeg kan ikke gå i gang med istandsættelsen af 1. salen før end 2. salen er solgt.
4. Efter salget flytter jeg ind i 1. salen hvor jeg sætter etagen i stand. Derefter samme procedure med, at jeg ikke ikke går i gang med stuen før end 1. salen er solgt. Jeg regner også med, at det tager 6 måneder at sætte denne i stand.
5. Når 1. salen er solgt flytter jeg ind i stuen. Stuen bliver sat i stand og jeg bliver boende her i en længere periode.

Hvordan skal jeg forholde mig i forhold til skat? Jeg vil selvfølgelig gerne betale min skat, men hvis det er lovligt at lade være grundet jeg har beboet adressen, så vil jeg selvfølgelig også gerne det.

På skat står følgende (http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1816681&vId=0):
"Almindelige en- og tofamilieshuse, ejerlejligheder og huse på lejet grund kan sælges, uden at du skal betale skat. Der er dog to hovedbetingelser:

  1. Du eller din ægtefælle eller registrerede partner skal have boet i ejendommen på et tidspunkt i din ejertid. I behøver ikke bo der, når du sælger. Midlertidigt ophold giver ikke skattefrihed. Det er vigtigt, at I reelt har boet der med henblik på varigt ophold.
  2. Det samlede grundareal skal være mindre end 1.400 m2."

Jeg har boet på alle adresserne. Jeg vil kunne fremvise et forbrug på måleren. Jeg har reelt boet på adressen.

Vil jeg skulle svare skat?

Mvh Spekulanten

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spekulanten:

Jeg har boet på alle adresserne. Jeg vil kunne fremvise et forbrug på måleren. Jeg har reelt boet på adressen.

Måske! men spørgsmålet er om du betragtes som reel beboer efter ejendomsavancebeskatningsloven § 8, stk. 1. (parcelhusreglen) Hvis der kan svares ja til det, så skal du ikke betale skat af en eventuel fortjeneste. 

Det link du henviser til fra Skat fortæller ikke specielt meget. Prøv at læse juridisk vejledning afsnit C.H.2.1.15.1 om hvad kravene til parcelhusreglen er.

 

Uanset hvad vil jeg anbefale dig at søge hjælp til et bindende svar fra Skat, fra enten en revisor eller skattejurist, inden du går igang med projektet. Det vil være en konkret vurdering, der er ingen facitliste til dit svar på forhånd!

Tilmeldt 30. Sep 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Mange tak for dit svar! Jeg har selv tænkt, at det ville være en god idé at søge om et bindende svar fra Skat.
Jeg vil prøve at kigge på den juridiske vejledning.

Mvh.

Tilmeldt 27. May 15
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Spekulanten

Jeg har skrevet i din indbakke :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)