Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og skat fra ny og brugt vare

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man nu har tjent 10.000 kr inkl moms kunden har betalt, og man så har 10.000 kr liggende i kassen. Hvis så man køber en ny maskine til 5.000 kr, så kan man i et regnestykke trække fra således:
5.000-20% = 4.000
4.000-50%(skat) = 2.000

Ergo er det 2.000 kr du mister ned i egen lomme right?

Hvis så man køber en vare brugt til 5.000 kr, så trækker man kun skat fra?
5.000-50%(skat) = 2.500

Altså differencen mellem at købe noget nyt og brugt til 5.000 begge dele, er 500 kr.

Er dette korrekt?

Jeg diskuterede med en person omkring dette, som sagde at de 5.000 man havde tjent jo havde moms ind, og noget. Et eller andet med at de kom til at ligne et beløb på 6.500 ca, som om man brugt købte for 6.500. Men det fatter jeg brik af, du får jo momsen trækket fra ved køb af nyt, så skal du jo ikke lægge momsen oveni ved brugt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14

det er sådan ca ret. Du sparer dog ikke 50% men nok snarere 43% som er skat op til topskat. Princippet er korrekt - glem altid alt om moms når du tænker skat

Indtægt UDEN moms - minus udgift UDEN moms = fortjeneste og skatten her ca 43%

Du skal ALDRIG købe noget for at spare skat, kun fordi du bestemt skal bruge tingene til at øge din indtægt. Hvis vi taler VARER så sparer du intet i skat, for varen har samme værdi som den pris du giver for varen. Varen er først en udgift når du sælger varen og dermed sender den af sted igen. Dit varelager giver dig ikke mindre skat

Overvej en online bogholder for at spare dig bøvlet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 12:10

Så det var korrekt, at forskellen er 500 (overskud/i lommen) kr på en ny vare til 5.000 i forskel til en brugt vare til 5.000? (ved 50% skat)

Jeg syntes egentligt ikke det er så bøvlet, men blev da i tvivl, når ham jeg diskuterede med var så fast på hans idé om det.

Man køber en vare med moms, sælger den med moms og differencen/fortjenesten er det man bliver beskattet af. Varer går i varekøb og man må trække momsen fra, men når varen bliver solgt skal der moms på og det skal betales i moms.....hvert kvartalsregnskab.

Man køber noget inventar (maskineri) eller lignende, trækker momsen fra og det resterende beløb er fradragsberettiget og man trækker det fra resultatet før man bliver beskattet.

Tak for svaret. Den dag jeg skal sidde med et rigtigt regnskab, så¨skal jeg jo helt sikkert have fat i en bogholder. Lige nu forsæger jeg abre at lære.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)