Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donation af produkter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Fra  byTHERS Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg skriver dette indlæg, da jeg efterhånden har været hele internettet igennem uden at finde svar - jeg håber I kan hjælpe!

Min (personligt ejet) virksomhed, er blevet inviteret til at donere nogle produkter til et stort arrangement, der har til formål at støtte Kræftens Bekæmpelse. Produkterne skal sælges i en webshop op til og ved selve arrangementet - hele beløbet går til Kræftens Bekæmpelse.

Mit spørgsmål er så, hvordan disse produkter doneres. Skal virksomheden svare moms af produkterne?

Jeg ved, at donationer i langt de fleste tilfælde er en vurderingssag, hvilket har gjort mig i tvivl.

Jeg ser frem til at høre fra jer, for jeg er sikker på, at der findes nogle kloge hoveder herinde ;)

/Nickolaj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58

du kan jo donere - spørgsmålet er bare om du må tage det som fradrag i din virksomhed. Hvis det er til kræftens bekæmpelse direkte eller andre foreninger på en af listerne over godkendte foreninger til donationer - så har du en type regel (ja og foreningen skal bekræfte værdien til skat mig bekendt)

Hvis ikke  - hvis det er til et "arrangement" som ikke i sig selv er godkendt - men er ren tredie person i forhold til dig - så er der ikke fradrag som jeg ser det -men igen må du give bort gratis - blot uden skattefradrag (ikke tage det som udgift/brugt varelager)

Endeligt er der muligheden for at det kunne være markedsføring - at du kunne anskueliggøre at du tjener mere end det koster på den positive markedsføring. Den vil jeg ikke ind og vurdere, og der ville jeg få en revisor til at sige mig, om skat her ville se det som markedsføring - du lægger ikke selv op til det men få det vurderet

Hvis du sælger tingene til arrangementet så er det med moms ja

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Fra  byTHERS Skrevet kl. 16:07

Hej John

Tusinde tak for dit svar.

Jeg har, for at være på den sikre side, været i kontakt med SKAT tidligere i dag, som var meget behjælpelige. Det kan sagtens lade sig gøre og momsen skal jeg ikke tænke på, da jeg ikke har en indtægt i forbindelse med donationen.

Fradraget kommer, når der skal laves status sidst på året, da produkterne jo vil mangle på lageret. For mig virker det som en pudsig løsning, men det var, hvad SKAT havde at sige.

/Nickolaj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:12

du bør normalt få sådan noget så spørgsmål og svar er skriftligt  men skat siger, at hvis ikke du tjener noget men bare forærer bort - så er det du forærer bort (bør nok dokumenteres) en udgift og det har du fradrag for når det er til ren tredieperson - Igen - altid bedst med skriftligt svar så de ikke kan sige - vi forstod det som kræftens bekæmpelse - men ellers lyder det fint nok- da du jo så ikke har noget overskud - men bare forærer til 3. person - jeg så det som du ville ha et overskud - men ren gave til tredie person er det så

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Fra  byTHERS Skrevet kl. 16:15

Ja, jeg afventer også det skriftlige svar fra SKAT, for at være på den sikre side.

Det er rigtigt, at jeg ikke selv forventer et overskud, men jeg får naturligvis reklame til gengæld. Om det kan ses som en overskud eller ej, ved jeg ikke.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)