Hej med jer Jeg skriver dette indlæg, da jeg efterhånden har været hele internettet igennem uden at finde svar - jeg håber I kan hjælpe! Min (personligt ejet) virksomhed, er blevet inviteret til at donere nogle produkter til et stort arrangement, der har til formål at støtte Kræftens Bekæmpelse. Produkterne skal sælges i en webshop op til og ved selve arrangementet - hele beløbet går til Kræftens Bekæmpelse. Mit spørgsmål er så, hvordan disse produkter doneres. Skal virksomheden svare moms af produkterne? Jeg ved, at donationer i langt de fleste tilfælde er en vurderingssag, hvilket har gjort mig i tvivl. Jeg ser frem til at høre fra jer, for jeg er sikker på, at der findes nogle kloge hoveder herinde ;) /Nickolaj |
du kan jo donere - spørgsmålet er bare om du må tage det som fradrag i din virksomhed. Hvis det er til kræftens bekæmpelse direkte eller andre foreninger på en af listerne over godkendte foreninger til donationer - så har du en type regel (ja og foreningen skal bekræfte værdien til skat mig bekendt)
Hvis ikke - hvis det er til et "arrangement" som ikke i sig selv er godkendt - men er ren tredie person i forhold til dig - så er der ikke fradrag som jeg ser det -men igen må du give bort gratis - blot uden skattefradrag (ikke tage det som udgift/brugt varelager)
Endeligt er der muligheden for at det kunne være markedsføring - at du kunne anskueliggøre at du tjener mere end det koster på den positive markedsføring. Den vil jeg ikke ind og vurdere, og der ville jeg få en revisor til at sige mig, om skat her ville se det som markedsføring - du lægger ikke selv op til det men få det vurderet
Hvis du sælger tingene til arrangementet så er det med moms ja
vh John H