Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed med senere indtrædelse af en partner

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Nov 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Vi er et par gutter der skal til at starte et firma op. I første omgang skal firmaet kun registreres i mit navn, da jeg har tiden og muligheden for at arbejde på projektet. Senere er det planen at min ven støder til.

Jeg påtænker at starte et IVS.

1.) Kan jeg køre virksomheden alene uden at skulle betale skat for evt. overskud, hvis jeg undlader at udbetale løn til mig selv. Dvs. lade overskuddet ligge i virksomheden?

2.) Vil der være nogen problemer i at min ven kan intræde i firmaet på et senere tidspunkt og overtage 50% af virksomheden sådan uden videre?

Mvh. Brian
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46693
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:23

Brian V Andersen:

1.) Kan jeg køre virksomheden alene uden at skulle betale skat for evt. overskud, hvis jeg undlader at udbetale løn til mig selv. Dvs. lade overskuddet ligge i virksomheden?

2.) Vil der være nogen problemer i at min ven kan intræde i firmaet på et senere tidspunkt og overtage 50% af virksomheden sådan uden videre?

1 nej - du vil altid skulle betale skat af dit overskud - selskabsskat - det kan ikke undgås 23,5% i 2015 - og så må du jo huske at hvis du så hæver løn året efter så er det person skat af det der var tilbage (da du ikke kan forvente at kunne hæve udbytte så hurtigt i IVS) Tager du i stedet løn - ja så går overskud jo ned (evt til 0) og så er der kun personskat

2 nej - ikke ud over at du sælger anparter til ham og så registrerer ham som ny medejer i ejerbog og ejerregister til en aftalt pris - som hvis den er mere end du stiftede for er aktieindkomst for dig

se huskeliste for f.eks IVS som også giver lidt indtryk af nogle af de ting som kan koste lidt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/huskelisteselskabstiftelse.html 

og her lidt generelt om IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/huskelisteselskabstiftelse.html og endelig her om hvorfor du IKKE skal nøjes med 1 krone i kapital under de fleste forhold http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/ivs-hvorfor-ikke-stifte-for-1-krone.html 

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Nov 14
Skrevet kl. 19:26

Ok. Tak for hurtigt og præcist svar.

Tilmeldt 30. Nov 14
Skrevet kl. 20:08

Cookie - John Hannover:

2 nej - ikke ud over at du sælger anparter til ham og så registrerer ham som ny medejer i ejerbog og ejerregister til en aftalt pris - som hvis den er mere end du stiftede for er aktieindkomst for dig

Hej igen

Lige et opfølgende spørgsmål til punkt nr. 2.: Dvs. at han til enhver tid kan intræde i firmaet til en pris jeg fastsætter uanset virksomhedens værdi?

MVh. Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46693
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:16

ja hvis han er ren trediemand (ikke din kæreste/far) så kan du sælge til den pris du vil. Det eneste det ikke må - er at være en foræring af en stor værdi som tak for ulønnet arbejde for så skal han beskattes af den gevinst du dermed gir ham - men er det ikke fordi han skjult har arbejdet så er der ingen der blander sig i din pris ved salg af dine anparter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Nov 14
Skrevet kl. 20:24

Fint. Tak for uddybningen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)