Hej, Jeg afskriver på en computer. I år afskriver jeg 25%, så restbeløbet er på 15800 kr. Næste år afskriver jeg så restbeløbet er 11800 kr. Skal jeg så vente endnu et år før jeg kan afskrive de sidste 11800 på én gang eller kan det gøres næste år?
du skal vente til den samlede restsum er under grænsen for skattefri afskrivning (næste år) - samlet har det jo ingen større betydning da fradraget jo kommer - før eller siden i alle fald - husk det er beløbet ex moms der er tale om 12.800 ex moms for 2015 og husk hvis det er en computer du har hjemme og du ikke har anden tilsvarende privat, så vil skat forvente at du også bruger den privat. Er det tilfældet skal du dele momsen så du kun trækker moms fra svarende til firma % andelen af forbruget DELT MOMS LINK
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej, Jeg afskriver på en computer. I år afskriver jeg 25%, så restbeløbet er på 15800 kr. Næste år afskriver jeg så restbeløbet er 11800 kr. Skal jeg så vente endnu et år før jeg kan afskrive de sidste 11800 på én gang eller kan det gøres næste år?
Ja, du kommer til at vente endnu et år.
Iflg. afskrivningsloven § 5, stk. 3, kan du først straksafskrive en restsaldo når den er på 12.900 (2015) i starten af året.