Som sælger kan det som du nævner være en sej proces at få konstateret et tab. Det er det dit link refererer til. Men trådstarter er her køber, og kan hæve handlen, hvis han kan dokumentere at sælger ikke kan levere inden for en rimelig tidsfrist og ikke besvarer henvendelser om dette. Hvorledes dette præcist skal gribes an, bør køber nok diskutere med sin advokat. Men hvis handlen hæves står køber vel så netop tilbage med en fordring på tilbagebetaling af det indbetalte beløb. Se f.eks. denne summariske gennemgang af emnet. Men om fordringen så er skattemæssigt fradragsberettiget, når købet er af privat karakter, skal jeg ikke gøre mig klog på. |
jeg tvivler på at køber her får skattemæssig fradragsret for tabet ved at ophæve handlen alene faktisk - beløbet er jo stort nok til at en revisor måske betaler sig og evt bindende svar fra skat
Det er vel i øvrigt ikke så totalt ualmindeligt at man forudbetaler mindre del ved byggeri - materialer osv- ofte mod de leveres på ens adresse - men at der her er snyd i billedet virker jo ret sandsynligt
vh John Hannover