Hej alle Håber der er nogen der kan hjælpe. Jeg har hjulpet en kollega med at stifte et nyt IVS. Selskabet skal lave vejgodstranport samt lidt Autoreparationsværksted. Begge brancher blev oprettet, inden momsregistrering via webreg og alt var som det plejede, men: Nu har min ven fået et brev fra skat der anmoder om yderligere oplysninger inden momsregistrering kan gennemføres en såkaldt "Agterskrivelse". I dette brev beder de bl.a. om: - Uddybbelse af virksomhedens aktiviteter herunder kunder - Oplysninger af de køretøjer der anvendes - Åbninbsbalance - Dokuentation for tilstrækkelig likviditet - Fuldmagt til bankkonti - Kopi af lejeaftaler i forbindelse med autoreperation - Redegørelse for forretningsgrundlag - Kopi af alle indgående og udgående kontrakter/tilbud -Kopi af direktørkontrakt herunder aflønningsaftale Jeg vil meget gerne hjælpe min kollega, men jeg forstår ikke halvdelen af ovenstående, er der noget der har nogle gode råd til hvad man kan gøre? Torsten |
Torsten Majgaard:Jeg vil meget gerne hjælpe min kollega, men jeg forstår ikke halvdelen af ovenstående, er der noget der har nogle gode råd til hvad man kan gøre?
Hej Torsten,
Jeg vil helt klart råde jer til at få fat i en revisor eller advokat til at hjælpe jer med skrivelsen. Det vil alt andet lige være billigere at ofre pengene på hjælp nu, i stedet for at vente til han muligvis får nægtet en registrering og i skal til at anlægge sagen ved en retsinstans.
Uden at kende din kollega, så plejer Skat som regel kun at bede om den slags supplerende oplysninger når de har mistro til stifteren af virksomheden (din kollega). Derfor vil det også være bedre og virke mere troværdigt hvis i har en revisor til at hjælpe jer.