Lidt underligt skrevet med ''nå..?'' afslutning. Ikke de store svar på hvorfor det er sådan...
Men er det rigtigt? Hvorfor er det sådan?
Min umiddelbare tanke er at der er for få der har en ordentlig forretningsplan når de går i gang, glemmer at holde tungen lige i munden, og dermed mister fokus. Kombineret med en uvilje (???) til at sparke døre ind ved kunder, er det en dødsspiral der ender i lukning.
Virksomheder omdannes fra en selskabsform til en anden
Virksomheder opkøbes
Virksomheder fusioneres
Virksomheder som bevist er oprettet i en kortere periode eksempelvis til et arrangement.
Men ellers kan man jo se nogle af svarene i tråden Nogle Råd Til Nye Businesspeople? ;-), hvor en del aminoer fortæller om deres begynderfejl som iværksættere.
Den artikel er virkelig dårlig!! Altså jeg håber sgu det er en praktikant fra 9. klasse der har skrevet den!
Altså i børsen kan man læse at antallet af nye gazelle virksomheder ALDRIG har været højere end lige nu.... så der er da vækst i de nye virksomheder.. Der er også vækst i samfundet som aldrig før...
Det der f.eks. kunne være interessant i den sammenhæng var statestikker fra resten af verden til at sammenligne med. Og som Claus ganske rigtigt er inde på - er der masser af CVR numre der ikke direkte er virksomhedsopstarter men af mere teknisk karakter - det har man 100% udeladt at beskrive.
DR skulle skamme sig over sådan et lille surt opstød af en artikel...
Det der f.eks. kunne være interessant i den sammenhæng var statestikker fra resten af verden til at sammenligne med. Og som Claus ganske rigtigt er inde på - er der masser af CVR numre der ikke direkte er virksomhedsopstarter men af mere teknisk karakter - det har man 100% udeladt at beskrive.
Prøv at find Erhvervs- og økonomiministeriets Vækstredegørel05. Der er en statikstik omkring på side 77, der viser hvordan Danmark er placeret mht. vækst i nyopstartede virksomheder - vi ligger på en 13. plads ud af 17 lande (statistikken er fra 2001-2003). Så sammenlignet med andre lande, har DR ret i at det ikke er voldsom imponerende.
Hvorvidt de har taget højde for, at nogle virksomheder skifter ejer/bliver lagt sammen eller andet, mangler de at gøre opmærksom på. Jeg vil dog tro at de tager højde for det i undersøgelsen.
du har vel ikke et link til den statistik? den kunne jeg godt tænke mig at se.
Men stadigvæk fastholder jeg at når grundlaget for hvornår man skal reigstreres som virksomhed og hvilke oplysninger man skal afgive ikke er ens verden over er det ikke retvisende at lave en statistik der påpeger hvor der er vækst og hvor der ikke er.
Hvad DR skriver er såmænd rigtig nok - jeg har de sidste tre måneder læst et hav af rapporter, analyser og afhandlinger i forbindelse med et universitetsprojekt omhandlende iværksættere, der var konklusionen også at antallet af vækstiværksættere var relativ lavt i forhold til udlandet. DR skriver bare så kort et resume, at det er svært at kontrollere, hvilken metode de har brugt for at komme frem til deres konklusion.
Edit: Når jeg skriver side 77 er det side 77 i rapporten, sidetallet står nede til højre. Hvis du bare taster nummeret ind i Adobe er det side 78.
Enten erhvervsbladet eller computerworld (min hvirvelvind af en kæreste har sgu smidt dem ud) skrev i dag, at mange små virksomheder sparer sig til vækst. En eller anden ekspert mente det var usundt i længden.
For mig lyder det også i nogle tilfælde, som at varme sig selv med pis og så kender i resten af den historie.....
Kan godt se meningen med, at spare for at kunne klare hverdagen, og evt. udvide. Men man må også spørge sig selv om, grunden til dette er fordi iværksætter og andre SMB''er ikke er villige til at løbe risici, eller om det er fordi banken for tit trækker stikket. Tag f.eks en fyr som ham i TV2''s Springet der lavede ansigtsgenkendelse gennem biometri. Han havde godt nok brugt mange penge, men havde stadig mere end svært ved at finde ekstra kapital. Det er endda med et produkt der har et uhørt stort potentiale!