|
Hej AMINO. Sagen er den.... Penge man sætter på en etablerings eller iværksætterkonto kan trækkes fra på ens selvangivelse. Jeg er medejer i et ApS. og i årets løb har jeg og min kompagnon indskudt tilsammen 50.000kr. (Firmaet er stiftet i 2012, så der er ikke tale om oprettelse. Kun indskud fordi vi manglede lidt penge i virksomheden) Mit spørgsmål er: Kan de indskudte penge vi løbende smider i vores firma (fra privat) trækkes fra på vores private selvangivelse? altså næsten som man gør på en iværksætterkonto? På forhånd tak for svar. Martin |
for det første må i slet ikke "smide" private penge ind på den måde. Hvis I skal låne selskabet penge skal der beregnes en markedsrente af beløbet - selskabet skal betale jer samme rente som hvis de lånte på alm markedsvilkår og den rente skal I opgive til skat og beskattes af og selskabet har så til gengæld fradrag for pengene
Lån giver ikke fradrag for långiver det er jo ikke en udgift men et tilgodehavende. Se at få lavet en korrekt rente for lånet
Hvis det er noget der skal ske ofte, så overvej at give lånet som konvertibelt for så kan et evt tab af pengene ved en konkurs f.eks give fradrag som tab på aktieindkomst
http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html
venligst John Hannover
Bliv gratis medlem