Hej Allesammen.. Er lidt i tvivl om det er det rigtige forum, men nu prøver jeg, om der er nogle virkelig dygtige revisorer, som har beskæftiget sig med L200 eller lov nr. 992, ændringerne i virksomhedsordningen. Jeg sidder lidt og roder med Bagatelgrænsen, som blev indsat ved § 3, stk. 6 i lov nr. 992. I bemærkningerne til bestemmelsen er det angivet, at overgangsreglen kun finder anvendelse for skattepligtige, der ved lovforslagets fremsættelse (d.11. juni 2014) var indtrådt i virksomhedsordningen og derfor anvender ordningen ved lovforslagets fremsættelse. Skattepligtige, der efterfølgende indtræder i virksomhedsordningen, vil derfor ikke være omfattet af overgangsreglen. Som selvstændig vælges om man vil benytte virksomhedsordningen først ved selvangivelsen for indkomståret, dvs. medio 2015 skal jeg senest have valgt, om jeg vil benytte mig af virksomhedsordningen i 2014, ligesom at indskudskontoen opgøres ved starten af det indkomstår, hvor man vælger at benytte virksomhedsordningen første gang Ovenstående får mig til at overveje følgende: - Hvis man vælger at anvende virksomhedsordningen første gang i år 2014, selvom jeg har drevet min virksomhed i flere år - kan jeg så bruge bagatelgrænsen? - Hvis jeg starter ny virksomhed op i år 2014 - vil det så have en betydning om virksomheden er startet før eller efter d.11. juni 2014 - den lette er her, at jeg eksempelvis køber et landbrug enten d.10. juni eller d.12. juni... Altså vil jeg kunne være anset for indtrådt i virksomhedsordningen inden d. 11. juni grundet, at virksomhedsordningen kun bliver benyttet for hele år og at indskudskontoen bliver opgjort ved starten af indkomståret? Og vil datoerne have en betydning? Håber nogle sagkyndige har overvejet emnet og kan hjælpe mig lidt i mine overvejelser :) Venlig hilsen Jannie |
JGW:I bemærkningerne til bestemmelsen er det angivet, at overgangsreglen kun finder anvendelse for skattepligtige, der ved lovforslagets fremsættelse (d.11. juni 2014) var indtrådt i virksomhedsordningen og derfor anvender ordningen ved lovforslagets fremsættelse. Skattepligtige, der efterfølgende indtræder i virksomhedsordningen, vil derfor ikke være omfattet af overgangsreglen.
For at være omfattet af overgangsordningen skal du være i virksomhedsordningen den 11. juni 2014. Hvis du vælger at indtræde i virksomhedsordningen for 2014 indtræder du først per den dato selvangivelsen for 2014 indsendes - altså efter den 11, juni 2014.....
At loven er gældende for fremsættelsestidspunktet er blandt andet for at undgå spekulationer a la dine.