Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændringer til virksomhedsskatteordningen - bagatelgrænsen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Mar 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen..

Er lidt i tvivl om det er det rigtige forum, men nu prøver jeg, om der er nogle virkelig dygtige revisorer, som har beskæftiget sig med L200 eller lov nr. 992, ændringerne i virksomhedsordningen.

Jeg sidder lidt og roder med Bagatelgrænsen, som blev indsat ved § 3, stk. 6 i lov nr. 992.

I bemærkningerne til bestemmelsen er det angivet, at overgangsreglen kun finder anvendelse for skattepligtige, der ved lovforslagets fremsættelse (d.11. juni 2014) var indtrådt i virksomhedsordningen og derfor anvender ordningen ved lovforslagets fremsættelse. Skattepligtige, der efterfølgende indtræder i virksomhedsordningen, vil derfor ikke være omfattet af overgangsreglen.

Som selvstændig vælges om man vil benytte virksomhedsordningen først ved selvangivelsen for indkomståret, dvs. medio 2015 skal jeg senest have valgt, om jeg vil benytte mig af virksomhedsordningen i 2014, ligesom at indskudskontoen opgøres ved starten af det indkomstår, hvor man vælger at benytte virksomhedsordningen første gang

Ovenstående får mig til at overveje følgende:

- Hvis man vælger at anvende virksomhedsordningen første gang i år 2014, selvom jeg har drevet min virksomhed i flere år - kan jeg så bruge bagatelgrænsen?

- Hvis jeg starter ny virksomhed op i år 2014 - vil det så have en betydning om virksomheden er startet før eller efter d.11. juni 2014 - den lette er her, at jeg eksempelvis køber et landbrug enten d.10. juni eller d.12. juni... Altså vil jeg kunne være anset for indtrådt i virksomhedsordningen inden d. 11. juni grundet, at virksomhedsordningen kun bliver benyttet for hele år og at indskudskontoen bliver opgjort ved starten af indkomståret? Og vil datoerne have en betydning?

Håber nogle sagkyndige har overvejet emnet og kan hjælpe mig lidt i mine overvejelser :)

Venlig hilsen

Jannie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:42

JGW:
I bemærkningerne til bestemmelsen er det angivet, at overgangsreglen kun finder anvendelse for skattepligtige, der ved lovforslagets fremsættelse (d.11. juni 2014) var indtrådt i virksomhedsordningen og derfor anvender ordningen ved lovforslagets fremsættelse. Skattepligtige, der efterfølgende indtræder i virksomhedsordningen, vil derfor ikke være omfattet af overgangsreglen.

For at være omfattet af overgangsordningen skal du være i virksomhedsordningen den 11. juni 2014. Hvis du vælger at indtræde i virksomhedsordningen for 2014 indtræder du først per den dato  selvangivelsen for 2014 indsendes - altså efter den 11, juni 2014.....

At loven er gældende for fremsættelsestidspunktet er blandt andet for at undgå spekulationer a la dine.

Tilmeldt 7. Mar 15
Skrevet kl. 10:13

Det vil sige, at eksempelvis hvis du har stillet dine erhvervsmæssige aktiver til sikkerhed primo januar 2014 (sikkerhedsstillelsen udgør 400.000) og du har en negativ indskudskonto d.1. januar 2014 på -50.000 kr. (indskudskontoen skal opgøres primo ved opstartsåret) og en negativ indskudskonto d.31. december 2014 på -50.000, altså uden ændringer, så vil du ikke blive omfattet af bagatelgrænsen, hvis virksomhedsordningen vælges første gang i år 2014. Desuagtet at det har været hensigten at anvende virksomhedsordningen hele året og at man i øvrigt hvert år tager et aktivt til og fravalg - hvorfor skal en sådan person stilles dårligere end den, som eksempelvis nåede at starte op d.31. december 2013.

Der er således ingen der reelt kan sige at de anvendte virksomhedsordningen d. 11. juni da det er et aktivt valg den skattepligtige tager hvert år, ved indgivelse af selvangivelsen.?

Prøver bare at udfordre dig lidt, da jeg selv på den ene side er enig med dig - på den anden side kan jeg ikke se, at de som vælger opstart af virksomhedsordningen i 2014 skal stilles dårligere end de, som har gjort brug af ordningen i flere år. Dog med den modifikation at jeg ikke kan blive enig med mig selv om, om det ikke vil have en betydning om virksomheden er opstartet før eller efter d. 11. juni.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20

retfærdigheden ses der givet forskelligt på, men som jeg har læst loven, så forudsætter det, at man er indtrådt i virksomhedsskatteordningen senest for 2013. I princip ville lovfædrene sikkert helst ha haft deres ændringer til at gælde alle, men da man ikke har tradition for at lovgive med tilbagevirkende kraft, så har man accepteret en bagatelgrænse for alle der var indtrådt før 11/6-2014, hvilket vel i princip for de fleste betyder, alle som anvendte den allerede i 2013 og dermed var inde i den - før 11/6-2014

Whiskey Smile Bruger du al din viden aktivt stadigt erhvervsmæssigt, eller har du trukket dig tilbage til gastronomien og vinens verden - men jo tydeligt alligevel følger al ny lovgivning tæt nok til at være så flot updated ?

vh John Hannover

Tilmeldt 7. Mar 15
Skrevet kl. 13:12

Tusind tak for jeres svar, men vil gerne høre jeres begrundelse for at bagatelgrænsen kun gælder for de som har anvendt virksomhedsordningen i år 2013. Jeg vil jo i princippet mene, at såfremt du vælger at benytte virksomhedsordningen for år 2014, indtræder den skattepligtige i virksomhedsordningen per 1. januar 2014, idet det er her indskudskontoen skal opgøres fra jf. VSL § 3, stk. 2. Dette sammenholdt med, at den skattepligtige ved valg af virksomhedsordningen skal anvende virksomhedsordningen for hele ordningen jf. VSL § 2, stk. 2 og derfor naturligt må være indtrådt i virksomhedsordningen per 1. januar 2014 ved at vælge at anvende virksomhedsordningen denne for dette indkomstår.

Har ikke kunne finde noget omkring problemstillingen i nogen bemærkninger eller spørgsmål, og derfor går diskussionen jo egentlig på, om man er indtrådt i virksomhedsordningen per 1. januar 2014, når virksomhedsordningen anvendes for år 2014 eller om man først er indtrådt i virksomhedsordningen den dag selvangivelse indgives.

Alle andre ting i virksomhedskatteloven vil jo gælde per 1. januar for de skattepligtige der vælger at benytte sig af virksomhedsordningen i 2014, lige fra regnskabskrav, opgørelse af indskudskonto, sikkerhedsstillelse osv. I forhold til ligebehandlingsprincippet i skattelovgivningen, kan jeg ikke se at såfremt din virksomhed er opstartet og du eksempelvis har stillet sikkerhed før d.11. juni 2014, ikke kan gøre brug af bagatelgrænsen, da du har anvendt virksomhedsordningen per 1. januar 2014 jf. ovenstående bestemmelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37

som jeg læser det er det TILMELDING som afgør - kryds for at man vil benytte ordningen- og ikke indtræden i som så er fra årets start og jo kan være året inden - men lad os høre hvad andre mener

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)