Jeg vil høre om der er nogle kloge hoveder herinde som kan anbefale nogle reelle alternativer til Outlook. Jeg har prøvet Mozilla Thunderbird, og syntes umiddelbart det kører godt. Dog er konverteringen af e-mails fra Outlook til Thunderbird lidt underlig, set i mine øjne. De importerede mails kommer til at ligge i "local folders" hvilket for mig virker underligt. Det ville være lækkert hvis man kunne have samme struktur som i Outlook. Nå, men tilbage til emnet - har i nogle forslag? gerne baseret på en metode således man ikke er helt 100% afhængig af én fil (f.eks. *.pst). Evt. også gerne webbaseret. |
Samtidig er der ikke forskellige kopier af min post m.v. og der er kun et sted at tage backup.
Nu skal det så også siges at jeg er ualmindelig forkælet ved at have en system administrator, der klarer den slags for mig/os og som er tosset med open source, så det er nemt nok for mig at sige, uden at kunne give en vejledning til hvordan du selv bygger dit eget setup.
Jeg bruger til daglig en Apple Powerbook til det meste af mit arbejde (og en iMac derhjemme) så mit primære mailprogram er apples eget Mail.app, som jeg er slemt glad for i de fleste tilfælde. Det arbejder dejligt enkelt sammen med den indbyggede adressebog i OS X, og et væld af andre små programmer til arkivering, notificering, mini CRM m.v.
At købe en Apple maskine med OS X er nok ikke lige det du fiskede efter, men set over det brede perspektiv omkring at slippe af med Outlook i forhold til adressebøger, kalender, mail organisering m.v. så er det ikke så tåbeligt som det lyder. Afhængig af hvilke forretningsapplikationer du bruger i hverdagen så er der også nogle rigtig gode muligheder på OS X platformen som slet ikke fås i samme kvalitet i windows verden, og da slet ikke til det prisniveau.
Et par af de spændende generelle forretningsapplikationer der er dukket op over de sidste par år er f.eks:
Process2
Omnigraffle (måske det nemmeste og mest elegante diagramværktøj nogensinde)
OD4Contact
Men inden det ender i en ren OS X forherligelse (det er vist for sent
En ting at bemærke med IMAP mail hoteller er at alt post bliver liggende på en server indtil du sletter det. Du betaler derfor mange steder en pris for lagerplads.
Hvis du ikke har mod på kaste dig over IMAP konti''er eller ikke lige har en dygtig sysadmin der kan ordne det for dig, så kunne den helt nemme måde eventuelt være at beholde Outlook og så købe en hostet exchange konto hos f.eks Scannet.dk. Så får du da i hvert tilfælde mulighed for at tilgå din mail flere steder fra, får webmail adgang (outlook webaccess modul følger som regel med) og der bliver taget backup af din mail hvis din egen maskiner dør, eller skal geninstalleres.