Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Newbie bestyrelsespost spørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

 Yes lang titel. Det er det de unge vil have...

Jeg ser jo med stor interesse "Mangler du en bestyrelses...." og ser utrolig mange spænende tiltag. Men er der en venlig sjæl der kan oplyse mig om hvordan sådan noget foregår.

Er folkene lønnet i bestyrelsen
Tager folk et vist ejerskab.
Hvad er deres motivation for at tage en bestyrelsespost (yes yes penge er selvfølgelig en motivator)
Etc

Som nævnt en tutorial til en "bestyrelsespost nybegynder" 

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget forskelligt fra bestyrelse til bestyrelse.

Jeg sidder i et par stykker, hvor jeg er lønnet for min indsats med penge. Andre sidder i bestyrelser, hvor f.eks. aktier en en del eller hele afløningen.

Nogle tager dermed et vist ejerskab i praksis - men emotionelt er man som bestyrelsesmedlem nødt til at tage et følt ejerskab. Ellers hører man ikek hjemme i bestyrelsen. Forstår du, hvad jeg mener?

Min motivation er delt mellem penge, netværk og viden. Jeg giver min viden fra mig, men jeg får jo mindst lige så meget igen fra de andre i bestyrelsen.

De bestyrelser, jeg sidder i, er for nogle ret store virksomheder, og her er det værd at notere sig, at man som bestyrelsesmedlem kan blive pålagt det, der kaldes bestyrelsesansvar, hvis der foregår urent trav. Derfor er det vigtigt at sikre sig, at man kan have tillid til virksomheden og dens ledelse.

Mentalt skal man også kunen indstille sig på at være rådgiver, kritiker og nærmest lidt chef for de mennesker, der ejer virksomheden / sidder med den daglige ledelse.

Tjaa.. Hvad mere? Spørg!

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Thomas. Tak for svaret lige i øjet. Jeg tænkte nok det var lidt af en kombination af de to verdener. 

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også muligt at have bestyrelser i helt små virksomheder som ikke rigtigt har råd til at lønne. Så skal det være hjertet på rette sted og man fx synes at de har et fedt projekt. Det kunne så være at man får aktier (evt. på sigt) og så bare lidt rødvin og måske en tusse hvis den er der. Men det er jo klart at man kan tiltrække dygtigere (i teorien) bestyrelsesmedlemmer med cool cash. Jo mere forbindelse man som bestyrelsemedlem har til virksomheden jo flere resourcer er man jo også villig til at bruge. Og som Thomas siger, så følger der jo forøget ansvar med højere lønninger. Et bestyrelsesmedlem bør lægge de krævede kræfter i virksomheden, og næsten "føle" for den. Men skal have overblikket som ejerner typisk ikke har, da firmaet ofte er deres "barn".

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Mht. ansvar er det absolut noget man skal være klar over, man kan evt. dække sig ind ved at der er en advokat med i bestyrelsen, så vil hans forsikring som udgangspunkt dække da han burde være klar over hvornår man agerer ansvarspådragende.

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)