Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er et konkurs-firmanavn optaget?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor dan er det med hensyn til oprettelse af firmanavn (ApS)

Kan nemlig se et navn jeg gerne vil have, er opløst/konkurs for nogle år siden, men er det så "optaget" eller kan man godt ta sådan et navn?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:17

Jakob Mikkelsen:

Hvor dan er det med hensyn til oprettelse af firmanavn (ApS)

Kan nemlig se et navn jeg gerne vil have, er opløst/konkurs for nogle år siden, men er det så "optaget" eller kan man godt ta sådan et navn?

Reglerne for navnet på et APS findes i selskabslovens § 2 - 3,  og 2 ting gør sig umiddelbart gældende. For det første så skal navnet tydeligt adskille sig fra andre navne i erhvervsstyrelsens register, derudover må navnet heller ikke krænke andre.

For det første gør sig gældende at når et selskab går konkurs ændres dets navn, til "selskabsnavn under konkurs" hvilket betyder du ikke kommer til at tage deres navn. I henhold til selskabsloven er dette begrundelse nok i forhold til at "tydeligt adskille sig".

Dernæst må du ikke krænke andre, her kommer du over i markedsføringslovens § 18, hvilken er en slags generalklausul i forhold til kendetegn. Og jeg der er kun domme på krænkelse af selskabsnavne på selskaber som stadig er aktive. Hvilket skal finde sin begrundelse i at der skal være nogen som føler du kopierer deres navn og anlægge sag derpå, hvilket er praktisk talt umuligt for et selskab som er gået konkurs.

Så som jeg ser det, er der ingen forhindringer på at du skulle kunne bruge navnet.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:27

Jesper_nl:
Så som jeg ser det, er der ingen forhindringer på at du skulle kunne bruge navnet.

...medmindre det krænker andre :-)

Jesper_nl:
For det første så skal navnet tydeligt adskille sig fra andre navne i erhvervsstyrelsens register

Tænk, jeg har en mail fra virk.dk, hvoraf det fremgår, at jeg kan registrere ethvert firma-navn, som ikke er 100% identisk med et andet. Jeg spurgte eksplicit, om det var tilstrækkeligt med en bindestreg til forskel, hvilket han bekræftede. Det undrede mig og karambolerer lidt med det, du skriver - og som jeg også mente var korrekt, men det gælder måske kun kapitalselskaber såsom ApS'er osv? (Jeg kunne selvfølgelig nærlæse selskabsloven, men sådan er der så meget :-))

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31

du kan registrere alt der ikke er helt samme navn - men det er ikke det samme som at den der har det lignende ikke kan sagsøge dig. Ex lego som del af navn -  ville ikke gå med lego-klodser -  eller le-go hvis det er legetøj i byretten men sikkert slippe gennem selve registreringen. Jensens bøfhus og jensens fisk er godt eksempel. Fisk kunne let registreres men tabte sagen

Vælg ikke navn fra et der har været konkurs med mindre det er mange år siden. Det er surt man dukker op som konkurs ved søgninger skal vær mit råd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)