Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anparter i et aktivt ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg står i den situation at jeg ønsker at overdrage en del af min anpart i mit ApS til en anden person som betaling for arbejde. Det skal siges at virksomheden er aktiv med kunder. Er det muligt at lave en anpartsoverdragelsesaftale på 1. Kr. eller skal den andel der ønskes overdraget vurderes og sælges til personen for den vurderede pris? 

Tak for svar på forhånd. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35

det er en let rodet situation. Du må IKKE overdrage aktier som betaling for arbejde - det ville jo være sorte penge. Betaling for arbejde skal man beskattes af

Du SKAL holde betaling for arbejde ude og kan skat påvise, at det VAR betaling for arbejde, så står du til klare problemer. Mit råd - betal det arbejde med honorar eller løn og lad så modtager bruge beløbet efter skat til at købe aktierne for.

Ellers må du sælge til den pris du vil - men pas på her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:03

Som John skriver, vil det være sort arbejde. Eller sagt på en anden måde: Privatpersoners køb af ting og sager, herunder anparter, skal jo ske for beskattede midler. Kunne det være en idé, løbende at låne vedkommende pengene og/eller oprette et nyt ApS/IVS sammen? Han/hun kunne måske være provisionslønnet i stedet eller er det for at undgå at bruge likvider til aflønning? Snup en revisor. Jeg er sikker på, at han/hun hurtigt vil kunne finde den rigtige løsning for jer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:57

Der er ikke noget i vejen for at der overdrages anparter/aktier som betaling for et stykke arbejde. Markedsværdien af dette skal lønindberettes. Det betyder for lønmodtager at denne skal have råd til at betale skatten af indkomsten med egne midler.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31

Vi siger det samme - lidt forskelligt for ja selvfølgeligt må du betale løn med kroner - eller anparter eller andre varer - bare værdien indberettes i princip som løn - men det var jo ikke tanken her - men JA du må da gerne lønne med anparter som så skal være korrekt værdisat og ikke til 1 kr

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)