Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momskonti på udenlandsk køb og salg af ydelser

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, Jeg har en virksomhed der køber og sælger ydelser i EU og uden for EU. Køb: Købet er typisk webdesign for virksomhedens hjemmeside i DK primært uden for EU. Derudover bliver der også købt et par små ydelser i EU. Salg: Konsulent timer på diverse projekter solgt til lande uden for EU. Jeg har været inde på skat og kan se at moms af ydelserne skal rappporteres i forskellige felter (Køb inden for EU, køb uden for EU, salg i EU, salg uden for EU). Jeg har OK styr på at der moms skal gå ind og ud. Jeg klare det i e-conomic via en special system kode. Dvs. alt udenlandsk moms bliver kørt ind og ud på specielle udenlandske konti. Min udfording er at der står på skat at der skal føres specielle konti for køb og salg uden for DK. Vil jeg leve op til regler ved at have disse udenlandske moms konti? Dvs. jeg har ikke en konto for salg til DK og uden for DK, men kun moms på salg til DK og en til salg uden for DK. Det er sådan at jeg kan rapporter moms i DK og uden for DK. Derudover havde jeg tænkt mig at lave et skøn for hvor stor en del af momsen relatere til EU og uden for EU. Vil en revisor/skat godtage det? Momsen vil være rigtig og min opfattelse er at rapporteringen bare bliver brugt til statistik dvs. de ikke vil gå så meget op i at det er 100 pct. nøjagtigt så længe jeg kan dokumentere at det er lavet et konkret skøn.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05

Nej det mener jeg absolut ikke går med at "skønne" salget til EU ogsv - men Economic må da ha en salgskonto for salg til EU f.eks. og en til salg af ydelser uden for EU - dette skal passe med rubrik angivelserne og et skøn vil jeg ikke mene dækker kravene - det skal være korrekte tal-. Jeg synes også bogføring bliver helt unødigt besværligt for at få bogført korrekt på konto for moms af ydelsessalg uden for EU osv, når du ikke bruger sådanne salgskonti som udelukkende er tilknyttet den momskode som eksempel

Endeligt er jeg nødt til at pege på din ydelsessalg inden for EU som kunne være (formentlig er) noget der er omfattet af de nye regler om momsregistrering i de enkelt EU lande og fakturering med hvert lands moms som gennemgået her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html 

Jeg er sikker på econmic har konti i salget til dine behov  for alt det andet, men ved ikke hvordan econmic håndterer de nye regler. Jeg synes du skal høre deres support

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 14
Skrevet kl. 11:21

Hej John, 

Tak for dit svar. Grunden til at jeg vil styre det med momskonti på balancen og ikke via resultatopgørelsen er at jeg har omkring 60 konti i resultantopgørelsen. Det er rimlig overskueligt. Hvis jeg skal lave særskilt konti til DK, EU og uden for EU så når jeg op på 3*60=180 konti. Det er derfor jeg helst ville styre det via momskoder. Jeg kan dog se for dit svar at der ikke er nogen vej uden om. Jeg ville dog tro at det var dokumentation nok at have særskilte momskonti. Resultatet vil være det samme ved begge metoder. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21

det er da kun de nye salgskonto - varesalg eu - ydelsessalg EU og vare uden for eu og ydelse inden for EU som bliver nye i oms og resultat. (noget andet hvis du skal ha lokal EU moms på alle ydelsessalg EU - for det er svære at styre) Jeg ser da kun 4 nye konti i salg ud af det - og evt 4 i køb = 8 konti mere

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 14
Skrevet kl. 12:43

Enig, men jeg har fx. splittet primære omkostninger op på 5 projekter og de kan være købt i dk, eu eller uden for EU. Det samme for en række inddirkte omkostninger fx telefon der kan være i DK (telia) og EU (skype) så kontoplanen bliver lige pludselig meget omfattende pga. opsplitning af salg og køb. Det var derfor jeg ville have styret det via koder (dk, eu og uden for eu momskonti).

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)