Hej :) Jeg er igang med at skulle starte et firma op med to andre. Jeg skylder skat omkring 60.000kr, hvor jeg afdrager en lille smule hver måned.
Det er udelukkende et udviklingsfirma, så intet varelager eller noget som helst af værdi.
Jeg er med på de godt kan tage af intægten, og det er helt fint med mig da pengene skal betales, men...
De kan vel ikke tage mere end 1/3 af indtægterne?
Firmaet for måske nogle støttekroner til noget udvikling. Er det nogle penge de kan tage af?
Hvis de nu kan tage 1/3 del. Og vi har tjent 100.000kr kan de så tage 33.000... Så kan de vel ikke komme et halvt år efter og tage 1/3 af de resterende 66.000kr
Jeg er med på de godt kan tage af intægten, og det er helt fint med mig da pengene skal betales, men...
De kan ikke umiddelbart tage af virksomhedens indtægter, da inddrivelse fra Skat kun sker ved lønindeholdelse, jf. lov om inddrivelse af gæld til det offentlige § 10.
Men det er vel heller ikke aktuelt for dig at tænke på så længe du overholder den afdragsaftale du har med Skat. Jeg formoder du har en afdragsaftale, siden du skriver du afdrager en lille smule hver måned?
Hvis det er et selskab - ApS eller IVS så kan de max tage pant i dine anparter så de kan styre den 1/3 hvis de vil - Her kan erhvervskonto bank godt gi et problem også hvis du som en af stifterne er kendt som skylder og evt skattegæld er kendt. Husk omk til evt revisor og lovpligt arbejdsskade forsikring for hver af jer og evt erhvervskonto så der stiftes med kapital nok. Her kan de tage fra din evt løn som var det løn i alt muligt andet
Hvis virksomhedI/S (med lidt færre fast udg) så kan skat generelt kun tage din 1/3 af overskud og værdi - men de kan jo være uundværligt nok for de andre. Gæld skabt uden for og inden stiftelse af I/S vil der ikke som udgangspunkt være solidarisk hæftelse for i det I/S
Ikke mange øres tvivl om, at det var en fordel at bli af med skattegæld (og går ikke ud fra det er momsgæld for så kan der være krav om momssikkerhed) måske via lån
Tak for svar Det drejer sig om noget gammelt, gammelt "for meget udbetalt SU" og noget omkring noget boligsikring fra mine unge år. Jo men selvom jeg afdrager og skal have penge tilbage i skat tager de jo dem.
Så når det ikke er A/S, I/S og hvad det nu hedder alt sammen, så kan de ikke bare komme og tage penge? Er det rigtig forstået?
det er som forklaret - A/S eller IVS - de kan tage aktierne / anparterne - men det tror jeg ikke de gør - men aner det jo ikke - de KAN - og I/S- de kan tage 1/3 af værdi