Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget må man kopiere?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Korrektureksperten.dk Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er faldet over et koncept, som virker rigtig solidt og som om der er et marked for.

Herefter har jeg tænkt videre, og jeg er sikker på at konceptet kan optimeres med nogle små tweaks

- MEN eftersom hjemmesiden er bygget enkelt op og fungerer til formålet (trods de små mangler) vil jeg gerne vide,

hvor meget jeg må kopiere?

Må jeg tage wordpress skabelonen og selv fylde det med tekst, eller finde en skabelon der ligner deres rigtig meget og

selv bygge den op?
Hvor går grænsen?

Jeg mener det er jo samme koncept (som vel ikke er ulovligt at kopiere), så langt hen ad vejen vil det være samme tekst, design og priser mv.

Mvh. Steffen

Mvh, Steffen Mortensen indehaver af Korrektureksperten.dk.

Facebook: www.facebook.com/korrektureksperten.dk

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 14:50

Hejsa Steffen

Lad være med at kopiere helt og aldeles.

Byg i stedet din egen hjemmeside op over konceptet, men med eget Design, tekst, billeder priser osv - tag evt fat i en webdesigner,  vis ham bare den eksisterende side og fortæl ham så, at du vil have din egen løsning og med de tweaks og forbedringer du mener der skal til.

Du kan jo også i den forbindelse overveje om du skal have samme målgruppe som den oprindelige, måske kan du adskille dig lidt ved at målrette din side mod et lidt andet publikum ?

//Morten

Fra Aarhus C
Tilmeldt 29. Jun 14
Indlæg ialt: 90
Fra  Basuba.dk Skrevet kl. 14:55

Så længe det kun er konceptet der er det samme, dog med dine småændringer, så vil det i min optik ikke gøre noget.

Men hvis du også har stjålet deres hjemmeside, opbygning, tekst osv. så ville jeg aldrig handle ved dig. For det er virkelig lavt.

Så gør som ovenstående siger - kontakt en webperson og fortæl at det er "dette" koncept, med dine tweeks, men man må ikke på designdelen se, at der er kigget efter.  

Fra Århus
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 88
Fra  Yoink Skrevet kl. 15:06

Hej,

Konceptet er ikke beskyttet i sig selv, men der er altid en masse delelementer på en hjemmeside der er beskyttet. Tekst og billeder af ophavsretsloven, så du må ikke kopierer teksten og billeder. Logo og navn er varmærkebeskyttet. Selve opbygningen af hjemmesiden, kan være beskyttet af markedsføringslovens generalklausul, om god skik - Så hvis helheden af de to sider minder tilpas meget om hinanden (forvekslighed), kan de beskylde dig for at snylte på deres goodwill hvilket er imod markedsføringslovens generalklausul i §1 om god skik.

Hvis man forfølger en mulig krænkelse af en immaterialrettighed, vil man altid prøve med den generelle regel i markedsføringslovens §1, da den opfanger alt angående kopier der ikke er beskrevet i de specielle love som varemærkeloven, ophavsretsloven osv. Det man som jurist ofte lægger vægt på kan kaldes "identitetsoplevelse" hvor værker minder om hinanden på trods af forskelle på de to. Det kan i teorien også blive fanget af mfl §1 - men retspraksis er begrænset herfor.

Opsummeret: lad være med at kopiere tekst og billeder. Hvis du snylter på deres kunders kendskab til den anden side (forvekslighed) samt deres goodwill kan de også komme efter dig. Det vil altid være en konkret vurderingssag - her kan man aldrig sige noget om hvor grænsen går.

Mvh Anders 

WWW.YOINK.DK   - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk

Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Korrektureksperten.dk Skrevet kl. 15:08

Morten Hjorth Nielsen:

Hejsa Steffen

Lad være med at kopiere helt og aldeles.

Byg i stedet din egen hjemmeside op over konceptet, men med eget Design, tekst, billeder priser osv - tag evt fat i en webdesigner,  vis ham bare den eksisterende side og fortæl ham så, at du vil have din egen løsning og med de tweaks og forbedringer du mener der skal til.

Du kan jo også i den forbindelse overveje om du skal have samme målgruppe som den oprindelige, måske kan du adskille dig lidt ved at målrette din side mod et lidt andet publikum ?

//Morten

Jamen hvis det er ikke er den samme Wordpress skabelon, som det andet firma bruger, er det så stadig at kopiere?

Hvor finder jeg eventuelt en god (billig) web designer? Og hvad får jeg ud af en web designer i forhold til at kopy en Wordpress skabelon?

Målgruppen er større, men konceptet er det samme, der kommer dog nogle flere faner hvorunder der er forbedringer til konceptet.

Lars Mullert:

Så længe det kun er konceptet der er det samme, dog med dine småændringer, så vil det i min optik ikke gøre noget.

Men hvis du også har stjålet deres hjemmeside, opbygning, tekst osv. så ville jeg aldrig handle ved dig. For det er virkelig lavt.

Så gør som ovenstående siger - kontakt en webperson og fortæl at det er "dette" koncept, med dine tweeks, men man må ikke på designdelen se, at der er kigget efter.  

Så du siger, at der er ingen hjemmesider der ligner hinanden eller som har kigget efter?

Der er, efter min mening, millioner af sider der ligner hinanden og som helt sikkert har hentet inspirationen fra hinanden,

men hvornår bryder man loven?

Mvh, Steffen Mortensen indehaver af Korrektureksperten.dk.

Facebook: www.facebook.com/korrektureksperten.dk

Fra Århus
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 88
Fra  Yoink Skrevet kl. 15:20

Steffen1611:
men hvornår bryder man loven?

Det gør man når man går fra inspiration (som er OK) til plagiering (som IKKE er OK) - den grænse er en konkret vurderingssag hvor man holder de to op mod hinanden og kigger på ALT - hver enkel linje, tekst, kode, billeder, helhedsindtryk, kendskabsgrad osv. Man kan ikke sige noget generelt. Udover det jeg skrev tidligere angående ophavsretsloven og markedsføringsloven. 

WWW.YOINK.DK   - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 16:02

Steffen1611:

Hvor finder jeg eventuelt en god (billig) web designer? Og hvad får jeg ud af en web designer i forhold til at kopy en Wordpress skabelon?

Webdesignere er ikke svære et finde - men skal de være gode og til en fornuftig pris så kan du med fordel prøve at finde en offshore. Jeg arbejder selv sammen med en rigtigt dygtig fra Israel. En sådan tager typisk stadig udgangspunkt i en template men justerer så den til og hjælper med at få opbygget et professionelt look-and-feel og et godt flow på siden, og det er typisk disse "tweaks" der giver det gode resultat.

Jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe dig her - du kan også prøve at se om du kan finde en selv på Elance - her har lavet er blog post med lidt tips omkring hvad man skal kigge efter når men hyrer en "offshore webdesigner"

Anyway held og lykke med det

//Morten

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)