Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af faktura (uden moms) fra privatperson

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg bruger E-conomic og har netop brugt en privatperson til en tekstopgave (elektronisk ydelse), der er nødvendig for at levere den endelige ydelse til min kunde. Den må derfor skulle bogføres som en "direkte omkostning" og ikke eksempelvis "mindre anskaffelser"?

Privatpersonen er ikke momsregisteret og har derfor sendt en faktura uden moms. Jeg er selv momsregisteret.

Mit spørgsmål går på hvilken konto den helt præcis skal bogføres på i E-conomic. Jeg vil selv tro at jeg kunne oprette en konto ved navn "Direkte omkostninger ydelser u/moms" og så uden momskode (altså uden I25)?

Er det korrekt?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:15

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47219
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16
Tilmeldt 30. Oct 13
Skrevet kl. 00:57

Hej John,

Tak for svar. Tillad mig at uddybe:

Der er tale om en privatperson som skal hjælpe mig 5-8 timer om ugen med opgaver jeg har nogle deadlines på. Timerne er dog meget fleksible / skiftende fra uge til uge. Han styrer derfor helt selv hvor henne (fysisk) og hvornår (dag/aften) han arbejder på opgaverne, ligesom en anden virksomhed jeg havde et samarbejde med. Arbejdet er "online / fjernarbejde" så at sige.

Jeg ville om muligt bare kører det sådan, at jeg ikke skal spekulere i feriepenge, ansættelseskontrakt, indberetningpligt af b-indkomst til SKAT osv. ift. denne privatperson.

Er det i mit tilfælde virkelig ikke muligt at handle med denne privatperson som man gør med en anden virksomhed. Han sender en faktura (dog uden CVR/CPR) og jeg betaler og bogfører fakturen, evt. som en "direkte omkostning" i mit regnskab. Han er selv ansvarlig for at indrette hans indtægt og ikke mig? Eller er det ikke "efter bogen" taget ovenstående situation i betragtning?

Alternativt skal jeg høre om honorar-aflønning betyder, at han fortsat skal sende en faktura til mig men hvor jeg skal indrette hans b-indkomst hver måned til SKAT. Og kræver honorar-aflønning også en konkret ansættelseskontrakt med feriepenge osv. (altså hvad jeg vil kalde væsentlig mere kompliceret…)?

Hvad er nødvendigt og hvad kan undlades i mit tilfælde.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:00

Kast20:

Er det i mit tilfælde virkelig ikke muligt at handle med denne privatperson som man gør med en anden virksomhed. Han sender en faktura (dog uden CVR/CPR) og jeg betaler og bogfører fakturen, evt. som en "direkte omkostning" i mit regnskab. Han er selv ansvarlig for at indrette hans indtægt og ikke mig? Eller er det ikke "efter bogen" taget ovenstående situation i betragtning?

Hej,

Det er ikke helt efter bogen, du skal have en eller anden form for identifikation på din ansatte/konsulent/ad hoc, og det skal enten være et CVR-nummer eller et CPR-nummer. Konsekvensen af du ikke har nogen identifikation kan være du ikke har fradrag for omkostningen.

Hvem der er ansvarlig for indberetning af hans indtægt afhænger af hvordan i aftaler afregning skal foregå. Hertil er umiddelbart 3 muligheder, enten regulær lønansættelse, honorar-aflønning eller fremmed arbejde.

Regulær lønansættelse: Den der kræver mest papirarbejde (efter min erfaring), du skal have ansættelseskontrakt, du skal lave løbende lønindberetning, enten gennem lønbureau eller selv gennem letløn/e-indkomst. Efterfølgende kommer indeholdelse af a-skat, am, atp og feriepenge.

Honorar-aflønning: en løsning jeg ikke ved om du kan anvende, da den er lidt situationsbestemt. Men uanset gør sig gældende at det er dig som indberetter, igen enten gennem lønbureau eller selv gennem letløn/e-indkomst. Men derefter har du ikke rigtig flere pligter.

Fremmed arbejde: her registrerer din konsulent sig med et cvr-nummer og sender dig en faktura. Der er indberetningspligten ikke længere på din side. Afhængig af omfanget af jeres samarbejde, skal din konsulent være opmærksom på grænsen for momsregistrering på 50.000 kr. årligt. Hvis jeres samarbejde er under denne grænse, så kan han registrere en PMV-virksomhed, den kræver fra hans side kun indberetning en gang årligt i forbindelse med hans selvangivelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46

Kast20:

1

2
Alternativt skal jeg høre om honorar-aflønning betyder, at han fortsat skal sende en faktura til mig men hvor jeg skal indrette hans b-indkomst hver måned til SKAT. Og kræver honorar-aflønning også en konkret ansættelseskontrakt med feriepenge osv. (altså hvad jeg vil kalde væsentlig mere kompliceret…)?

1 er et klart nej. En virksomhed må aldrig betale arbejde eller ydelse for en CPR uden at indberette til skat. Det giver 0 fradrag for omk og bod se 

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html   og her hvor let det er at indberettehttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html

2

ja det skal du - og krav til honorarløn er meget mildere end til lønmodtager for kontrakt men lav en lille aftale så I begge har noget at forholde jeg til og pas på, for hvis det er lønmodtager job du i virkeligheden betaler som honorar og ikke løn med a skatte træk, og din modtager ikke betaler skatten, KAN du hænge på den

Mig bekendt skal der ikke feriepenge på honorar

vh John H

Tilmeldt 30. Oct 13
Skrevet kl. 14:22

Tak for svar begge to.

Det virker til at Honorar-aflønning er det rette valg i mit tilfælde. Lige et par tillægsspørgsmål ift. Honorar-aflønning som stadig er lidt uklar:

1. Skal jeg bruge privatpersonens B-skattekort (B-kort?) ift. min indretning hver måned på SKATs TastSelv?

2. Er det fortsat nødvendigt at privatpersonen sender en faktura hver måned på udført arbejde med hans CPR nr. angivet herpå?

3. Hvis jeg laver en "lille aftale" på samarbejdet der kører som Honorar-aflønning, er der nogle bestemte krav til indholdet i denne aftale? Findes der en skabelon et sted som jeg evt. kan tage udgangspunkt i?

4. Har jeg andre forpligtelser udover indberetningen af privatpersonens B-indkomst hver måned på SKATs TastSelv?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:30

1  nej du skal bare ha hans navn og cpr og du har fået link yil hvordan indberetning ser ud

2 næh I kan også ha en aftale - men igen, hvis de så faktisk er løn så skal du jo indberette løn og trække a skat, og det ligner det meget

3 ikke mig bekendt   - ligner dog løn og så kan du få problem

4 kun hvis det er løn og du i stedet betaler honorar

vh john h

Tilmeldt 30. Oct 13
Skrevet kl. 17:24

Ok tak for godt svar John. :-)

Er der iøvrigt som virksomhed, noget at trække fra i SKAT, når man anvender honorar-aflønning? Skatte-fordele så at sige.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:28

ja de direkte omk ved at udføre arbejdet - men det skal være absolut direkte (skal det jo i princip også være i firma) Udgifter der tages for at få indtægten - so to speak -

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)