Er det i mit tilfælde virkelig ikke muligt at handle med denne privatperson som man gør med en anden virksomhed. Han sender en faktura (dog uden CVR/CPR) og jeg betaler og bogfører fakturen, evt. som en "direkte omkostning" i mit regnskab. Han er selv ansvarlig for at indrette hans indtægt og ikke mig? Eller er det ikke "efter bogen" taget ovenstående situation i betragtning?
Hej,
Det er ikke helt efter bogen, du skal have en eller anden form for identifikation på din ansatte/konsulent/ad hoc, og det skal enten være et CVR-nummer eller et CPR-nummer. Konsekvensen af du ikke har nogen identifikation kan være du ikke har fradrag for omkostningen.
Hvem der er ansvarlig for indberetning af hans indtægt afhænger af hvordan i aftaler afregning skal foregå. Hertil er umiddelbart 3 muligheder, enten regulær lønansættelse, honorar-aflønning eller fremmed arbejde.
Regulær lønansættelse: Den der kræver mest papirarbejde (efter min erfaring), du skal have ansættelseskontrakt, du skal lave løbende lønindberetning, enten gennem lønbureau eller selv gennem letløn/e-indkomst. Efterfølgende kommer indeholdelse af a-skat, am, atp og feriepenge.
Honorar-aflønning: en løsning jeg ikke ved om du kan anvende, da den er lidt situationsbestemt. Men uanset gør sig gældende at det er dig som indberetter, igen enten gennem lønbureau eller selv gennem letløn/e-indkomst. Men derefter har du ikke rigtig flere pligter.
Fremmed arbejde: her registrerer din konsulent sig med et cvr-nummer og sender dig en faktura. Der er indberetningspligten ikke længere på din side. Afhængig af omfanget af jeres samarbejde, skal din konsulent være opmærksom på grænsen for momsregistrering på 50.000 kr. årligt. Hvis jeres samarbejde er under denne grænse, så kan han registrere en PMV-virksomhed, den kræver fra hans side kun indberetning en gang årligt i forbindelse med hans selvangivelse.