jep 29 er til udgifter i forbindelse med indtægter ved erhvervelse af personlig indkomst og i skat beskrives den som til f.eks. afskrivninger, tab ved salg af driftsmidler, erhvervsmæssig kørsel og andre udgifter i forbindelse med erhvervelsen af honoraret
Hej fadeprint. Har du overvejet et "CVR" nr uden moms et såkaldt PMV. Så behøver du ikke at dit cpr nummer skal udleveres og din kunde slipper for at være arbejdsgiver og indberette din indtægt, og du behøver kun at indtaste dit reelle overskud på selvangivelsen rubrik 111. Venligst kassetjek
ar du overvejet et "CVR" nr uden moms et såkaldt PMV. Så behøver du ikke at dit cpr nummer skal udleveres og din kunde slipper for at være arbejdsgiver og indberette din indtægt, og du behøver kun at indtaste dit reelle overskud på selvangivelsen rubrik 111.
Ændrer ikke noget om det er et PMV eller ej.....
Skattekontrollovens § 7A omtaler: "...der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for...".
Med andre ord betyder det at hvis der er tale om momsregistrering så ingen indberetning. Ingen moms registrering - så indberetningspligt og det uanset om man har valgt et PMV (som jo netop adskiller sig fra en normal enkeltmandsvirksomhed ved ikke at omfatte momsregistrering).
Jeg ved ikke om jeg helt forstår dit indlæg Whiskey. Men som PMV er man ikke momsreg. og skal derfor ikke indberette moms. Men man skal selvfølgelig indberette sit overskud (og betale skat af det - B skat) og kunne dokumentere hvordan man er kommet frem til det. Mit indlæg er ikke en opskrift på noget, bare et forsalg som indlægs starter kunne overveje.
Det burde ikke være nødvendigt at skrive cpr nummer.
Jo det er klart nødvendigt hvis man ikke har virksomhed (CVR) for ellers kan honorar betaler ikke indberette det
@kassecheck Om man har PMV og fakturerer, så er det uden moms og det er det også hvis man har CPR i sagens natur, men faktisk kan man ikke jonglere sådan med tingene, for hvis man ER honorar modtager, så må man ikke bare fakturere fra et CVR uanset PMV eller andet, så skal man ses som honorarmodtager. PMV kan man bruge hvis man rent faktisk udfører et stykke arbejde der berettiger til at man er selvstændig - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html som forklarer, at det ikke bare er noget man selv bestemmer, men noget som arbejdets karakter faktisk bestemmer (bla. a kan den der betaler få problem hvis en lønmodtager eller honorarmodtager fakturerer som CVR og så ikke betaler skat - og gør man det via selskab kan man som selskab selv få problemer med "triple beskating" som Bent Zimermann forklarer i et underlink til mit link
Vi ansætter ex folk til film produktion og vi ville aldrig som arbejdsgivere turde vove at lade folk som faktisk er ansat som lønmodtagerer (ex fotografer, klippere osv) fakturere via firma. Der er i mit link også et underlink til superforklaring fra DFI der meget stærkt fraråder arbejdsgiver i de situationer til noget som helst andet end - behandle som løn eller måske honorar via CPR)
Det burde ikke være nødvendigt at skrive cpr nummer..
Enig. Du kan komme uden om om at opgive dit cpr-nummer, hvis du i har et CVR-nr (uanset om det er momsregistreret eller ej). Så hvis man ikke vil sende sit cpr-nr. til højre og venstre så er et PMV en mulig løsning. Men modtageren af fakturaen kan kun undlade indberetning, hvis fakturaafsender er momsregistreret.
Hvordan indberetter modtageren af regningen så for et PMV - som ikke er momsreg - man kan vel ikke generelt skulle indberette alle regninger fra et PMV men hvis det er en honorarregning fra PMV, så kan man vel ikke indberette på CVR nummeret - eller hvordan foregår det så uden at man får CPR nummer - skriver man så CVR nummer ved indberetningen??
Iøvrigt forstår jeg ikke nervøsitet for at udlevere CPR til en virksomhed i denne sammenhæng, hvis selve det er frygten. CPR misbrug findes men det er jo kun fjolser der bruger CPR som eneste legitimation og ens CPR har jo ligget i vuggestuen, børnehaven, skolen, tandlæger, læger og alle arbejdsgivere + masser af andre kartoteker man har arbejdet for, så det er jo ikke en streng hemmelighed i virkeligheden. Firmaer der modtager det behandler det vil normalt fortroligt og ordentligt
(og så mener jeg faktisk stadigt ikke man bare skal ha PMV for at omgå regler om honorar hvis det rent faktisk er honorar arbejde der udføres og ikke selvstændig virksomhed - men det er en lidt anden sag)
Mit forslag om at indlægs starter kunne overveje et PMV nr var netop for at kunne slippe for at dele sit cpr nr. ud. At kunden tilsyneladende også skal agere arbejdsgiver (indberette og følge §erne) kan i paksis gøre denne løsning til en udfordring, ihvertfald hvis man handler med andre erhvervsdrivende, for det gælder vel ikke hvis kunden er en privat person. Nå, det var jo ikke det trådstarter spurgte om.