Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. fragtudlæg på faktura i EUR

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har indtil videre på min webshop taget præcis samme beløb for fragten som jeg betaler hos Post Danmark for at undgå at skulle betale moms af fragten.

Jeg har kun solgt i Danmark og fakturaret i DKK på min webshop men nu er jeg ved at opbygge min webshop til at sælge i resten af verden, så jeg indfører betaling med EUR. Men det betyder så at det beløb jeg får indbetalt kommer til at afvige med nogle decimaler med det beløb jeg betaler post danmark.

Lad os sige at fragten er 51 DKK og kursen på EUR sætter jeg fast til at 7.45 DKK = 1 EUR.. Så er 51/7,45 = 6,845637584, rundes op til 6,85, men så betaler kunden 51,0325 DKK (7,45*6,85) og jeg betaler Post Danmark 51 DKK. Det er en meget lille difference, men som jeg har forstået det er det vigtigt at det er præcis samme beløb?

Hvordan håndterer jeg dette?

Håber nogen kan hjælpe mig :)

Mvh

Jakob - Rekords

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 22:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror måske jeg har fundet svaret selv. Jeg betaler bare moms af det (lille) overskud der vil opstå? Ifølge dette blogindlæg: http://www.amino.dk/blogs/regnskabbogholderi/archive/2011/09/14/udl-230-gsordningen-e-handel-og-momsfri-porto.aspx

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 22:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rekords:

Jeg tror måske jeg har fundet svaret selv. Jeg betaler bare moms af det (lille) overskud der vil opstå? Ifølge dette blogindlæg: http://www.amino.dk/blogs/regnskabbogholderi/archive/2011/09/14/udl-230-gsordningen-e-handel-og-momsfri-porto.aspx

Ja ville sgu nok sige det samme. Lad os antage du sælger Fragt/Håndtering til 100 kr. Så er de 51 kr (til post dk), bare momsfrie.. Resten skal så momses på fakturen. 

Giver også en ekstra mulighed, for at hæve prisen i DK, og få en merindtægt. 

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 23:09

Det eneste jeg er forvirret over er, at jeg er sikker på jeg for noget tid siden læste at i forhold til at portoen skal være et udlæg på fakturaen. Så er det meget vigtigt at prisen var det samme - hvis man f.eks. satte portoen til 30 kroner på fakturaen men skulle betale 60 kroner hos Post Danmark så kunne man ikke bruge ordningen og så skulle der moms på portoen, selvom den var mindre end hvad det koster hos Post Danmark.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 23:40

Tror det eneste vigtige ved det er at du indberetter det rigtige beløb du har faktureret med moms. 

Fx hvis du har en faktura hvor du sælger for 1000 kr + 40 kr i porto. Altså 1040 + 250 kr moms = 1290 kr. Så er det jo kun de 1000 kr der er momset. 

Dette kan jo styres ved at bogføre portoen under en konto kaldet "Momsfri porto" (ved indkøb) og så modregne det bagefter. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:45

Rekords:

Det eneste jeg er forvirret over er, at jeg er sikker på jeg for noget tid siden læste at i forhold til at portoen skal være et udlæg på fakturaen. Så er det meget vigtigt at prisen var det samme - hvis man f.eks. satte portoen til 30 kroner på fakturaen men skulle betale 60 kroner hos Post Danmark så kunne man ikke bruge ordningen og så skulle der moms på portoen, selvom den var mindre end hvad det koster hos Post Danmark.

Det er heller ikke helt forkert det du har læst. Normalvis skal udlægget som viderefaktureres være præcis det samme som du har givet for det.

Men to forhold gør sig gældende derudover;

- Valutadifferencer har ikke noget med momsen at gøre, Så hvis du betaler 51 kr. for porto ved postdanmark og din viderefakturering giver en difference i forbindelse med selve omregningen så du eksempelvis får 51,01 eller 50,99 i betaling fra kunden, så må du gerne bogføre den difference væk som en finansiel indtægt/omkostning.

- Derudover ved fjernsalg (som din webshop er) er der fra Skats side en praksisundtagelse, hvilken også er nævnt i den blog du linker til tidligere. Du kan derfor indsætte et fast beløb på eksempelvis 30 kr. på dine fakturaer som er fritaget for moms. Du skal bare fortsat føre både indtægten fra kunden samt udgiften til postdanmark på samme bogføringskonto og du må ikke blande den sammen med hverken øvrige indtægter eller udgifter.

Jannik har i tidligere indlæg fint forklaret hvordan du skal bogføre og beregne, så det behøver ikke gentagelse. 

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 08:52

Tusind tak for hjælpen :) Jeg har fået svar på alle mine spørgsmål :)

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 16:16

Ekstra spørgsmål: Jeg er tit i Sverige og tænker at sende med det svenske Posten også så kunderne ikke skal betale lige så høj porto i Sverige. Men når man sender med Posten er der svensk moms på. Hvordan kan jeg forholde mig til det i forhold til ordningen med Post Danmark?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23

umiddelbart kan jeg ikke se andet end at du bare har momsen som udgift. det er jo et frit valg at du vælger at tage en momset omk i sverige. Jeg tvivler på du vil kunne få den refunderet via momsref. EU og udlægsordingen kan som jeg ser det slet ikke bruges

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 16:31

Rekords:

Ekstra spørgsmål: Jeg er tit i Sverige og tænker at sende med det svenske Posten også så kunderne ikke skal betale lige så høj porto i Sverige. Men når man sender med Posten er der svensk moms på. Hvordan kan jeg forholde mig til det i forhold til ordningen med Post Danmark?

Har du overvejet at få en Sorteret udlands aftale med Post DK? Det kan højst sandsynligt godt betale sig. Posten i DK kan jo godt være med på udenlands-post, hvis man presser dem.. Men du skal have en brev-konsulent ud.. 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)