Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af firmabil enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. I den forbindelse overvejer jeg at købe en bil. Jeg skal bruge den til kundebesøg, men også (og i større omfang) privat. Jeg kører ca 20000 årligt privat, og nok kun 1000 i firmaet.

Er det en mulighed for mig at købe firmabil? Jeg er med på at jeg ikke kan trække moms fra hvis den også skal bruges privat, men tænker dog det alligevel vil kunne betale sig at købe en bil gennem firmaet, så jeg har noget at trække fra overskuddet. Brændstof, forsikring og rep. går vel også fra firmaet?

Er det korrekt, at jeg beskattes af 25% af værdien (min 40.000) og at bilen derfor skal koste mindst 160.000 for at det kan betale sig (og gerne lidt mere, så jeg også får fuld værdi for skatten efter et år eller to)?

Er jeg helt på glatis, og er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? 

Bonusspørgsmål: Hvordan vil SKAT forholde sig, hvis jeg får underskud i firmaet pga. køb af bil? Den er jo stadig i firmaet som et aktiv, men vil de acceptere et underskud på måske 100.000 det år jeg køber bilen? Og ville det evt være bedre at lease den?

Mvh

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Palle,

Det er meget få kilometer du kommer til at køre erhvervsmæssigt. Med din fordeling mellem privat og erhverv kørsel, så vil det i min optik være mest fornuftigt for dig at købe bilen privat. Så kan du benytte statens takster til at give dig selv kørselsgodtgørelse for alle kilometer du kører i firmaregi. 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, Brian. Jeg havde ellers hørt, at det netop er når man har stort privat kørselsbehov, at firmabil kan betale sig. Men det er altså ikke rigtigt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er korrekt at firmabil betaler sig bedst hvis man kører mange private km da det jo er dem der skal dækkes ind ved den skat man får af fri bil

Jeg synes du skal få en beregning fra en revisor og der skal overvejelser med ind over personlig virksomhed som skal bruge virksomhedsskatteordningen VSO i den forbindelse som jeg mener er nødvendig for ordningen firmabil - med den lille meromkostning det kan gi

Om skat godkender underskud? Ja hvis du stadigt kan vise, at du driver virksomheden med overskud for øje - men hvis skat mener du driver den på basis af accept af underskud, bare for at ha fri bil, så nej - men det ville jo heller gi mening for dig selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det. Jeg tager fat i en revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

husk også, at det gør en vis forskel at det er dig selv der giver dig selv fri bil. Hvis det var en arbejdsgiver, så var udgiften jo kun skat af fri bil for dig - men her er det jo både skat af fri bil OG så betaler du selv omkostningerne - godt nok som udgift der reducerer dit overskud - men hvis du f.eks. har en udgift på 50.000 kr, så er det jo dig selv der betaler mere end halvdelen i virksomheden trods alt

Det er samme med fri telefon - man skal også der både lægge 2600 på i indtægt til skat OG selv betale telefonen/abonnementet i egen virksomhed - med fradrag for udgiften, men stadigt koster det jo over halvdelen personligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

God pointe - det er ikke sikkert det kan betale sig. En revisor må kunne lave en beregning.

Mister jeg mon i øvrigt muligheden for at få fradrag for kørsel til mit andet arbejde hvis jeg køber bil gennem firmaet? (jeg er ansat som lønmodtager andetsteds, og får fradrag for kørsel dertil pt)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

nej befordringsfradrag er en sats per km og du må køre i bil, tog, hoppe på tungen Big Smile dertil, og stadigt har du det fradrag

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jan 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)