Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hæftelse ved gældsbrev.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har købt mig ind i den virksomhed jeg arbejder i, og i den forbindelse har jeg oprettet et holdingselskab (aps), som så har overtaget en aktieandel fra den anden ejer.

Der er lavet et gældsbrev de to holdingselskaber imellem, hvor der står at långiver har pant i de overdragede aktieandele, som sikkerhed. - Der står ikke noget i kontrakten om at jeg personligt kautionerer for lånet.

Det har været aftalen at jeg ikke skulle sætte min private formue på spil i det her, og det er også sådan det er blevet.

Dog er jeg kommet til at spekulere på en pasus i kontrakten, om at den kan tjene som grundlag for tvangsfulbydelse i henhold til retsplejelovens paragraf 478 stk 1 nr 5.

Jeg er ikke sikker på hvad det betyder, og er begyndt at spekulere lidt på det. Kan jeg personligt hænge på mit selskabs gæld i tilfælde af konkurs i henhold til ovennævnte pasus? - På vegne af mit selskab har jeg som indehaver/direktør skrevet under på lånedokumentet.

Er der nogen som kan kaste lidt lys på det?

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30

jeg forstår ikke du vover dig ud i det her med Amino som svar. Du skal ha en revisor eller advokat ind over for at afgøre hvad det er med sikkerhed osv - men umiddelbart har du ikke personlig hæftelse andet end hvis ex långiver betyder nogen der har lånt dig som person penge til aps kapital i holding

Du står dog med mange andre spørgsmål, herunder nok vigtigst en ejer aftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html som er helt nødvendig for, at I ikke pludseligt er helt uenige om vejen frem. Tag en advokat eller revisor ind fra start

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:59

Tak for svar.

Der er lavet ejeraftale, men jeg er kommet til at spekulere på det der med tvangsfuldbyrdelse, men kan ikke helt finde ud af hvad det præcist betyder.

Jeg har ikke personligt lånt penge, men det har mit aps med mig som direktør som underskriver. Men hvad betyder tvangsfulbyrdelse i den sammenhæng. Kan jeg som direktør komme til at hæfte for gæld, hvis noget sker?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:09

Gyldendals Store:"tvangsfuldbyrdelse, gennemtvingelse ved fogedrettens hjælp af krav, som enten er fastslået på en særlig kvalificeret måde, fx ved dom, eller umiddelbart kan fuldbyrdes, se eksekution og umiddelbar fogedforretning.". Så jeg tror, det bare gælder selskabet, når du ikke personligt er nævnt i den pågældende pasus. Men som John siger, det er nok ikke Aminoer, du skal spørge, men en advokat. Jeg er sikker på, at en fuldmægtig kan svare hurtigere end du kan nå at spørge, og at det i al fald ikke vil koste dog alverden, om noget.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 08:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tvangsfuldbyrdelsesklausulen er meget normal på et gældsbrev. Det betyder, at långiver ikke først skal have en dom over låntager (selskabet), inden långiver kan trække låntager i fogedretten, hvis ikke låntager betaler i henhold til aftalen.

Om du hæfter personligt eller ej vil kræve en gennemlæsning af dokumenterne, men tvangsfuldbyrdelsesklausulen i sig selv har intet at gøre med, hvem der hæfter for gælden.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)