Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad forventer I fra en 'rigtig' designer?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Amnioer

Hvad forventer I fra en 'rigtig' designer - til forskel fra een, som lades som om?

Hvordan skulle din ynglingsdesigner være/kunne?

Forstår du design som noget gennemgribende værdifuldt - eller er design 'pynt'?

Et stort spørgsmål, men jeg håber på nogle (kun små) indlæg.

Kh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 23:15

Den "rigtige" designer er jo et spørgsmål om smag og behag.

Personligt kan jeg falde i staver over Kay Bojesens trækunst. Og det er der sikkert andre der bare hader.

Mine forventninger til en designer er vel, overordnet set, at vedkommende gør sig umage, ikke bare kopierer andres værker, tænker "stort" uden at miste jordforbindelsen.

Laver noget unikt.

Design kan vel både være værdifuldt og pynt på samme tid.

Godt design behøver ikke være dyrt.

Hvad med at vise os noget af det du kan David? :-) 

Tilmeldt 15. May 12
Skrevet kl. 23:21

:-)  glem min sidste bemærkning - har lige været på din side og snuse lidt.

Spændende.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 23:26

Jeg ville forvente at en designer er uddannet i et speciale, jeg går ud fra at en designer undgår åbenlyse fejl i farvevalg, tingene bør være mere indbydende og fejlsikrede end hvis lavet af andre. Han bør måske kunne give gode råd undervejs så ikke kunden løber ind i fejl.

Giver det mening?

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 18:59

Hej begge

Undskyld jeg ikke har svaret før - men jeg får tilsyneladende ikke mails, når der er nye indlæg..

Sagen er, at jeg er ved at uddanne mig som designer (efter at have læst mange år efterhånden) - og jeg tror der er stor forskel på designeres egen selvforståelse og potentiale - og på hvad andre synes.

Som der skrives 'det er smag og behag' - og det er tildels rigtigt; men som 'rigtig' designer, skal man netop kunne sætte sig ud over dette og levere et produkt, som lever op til en del krav, som man er nået frem til at analysere sig frem til et løsningsrum.

Jeg har desværre den fornemmelse, at folk generelt ikke helt tager design og designere alvorligt, men at det istedet handler om farver og fornemmesler.

Som jeg ser det, så kan en god designer være med til at forme en idé og firmagrundlag - gode, gennemtænkte (og smukke) produkter - samtidigt med, at det kan 'pakkes ind' i en grafisk form, som appelerer til forbrugerenes fornemmelse for æstetik og forståelse.

Bruger I selv designere til noget?

Mvh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 15. May 12
Skrevet kl. 19:57

Jeg tager skam designere alvorligt.

Og netop når du "leger" med det geafiske, logoer osv. er det jo farve og form der giver pus eller mimis hos modtageren. 

Du kunne sikkert komme med mange gode forslag til ændringer på min mands hjemmeside, men det ville være en meget svær opgave at tilfredsstille os med noget nyt, da det eksisterende er godt kendt, og vi kan lide det som det er. 

Men klø på, det du har på din side ser rigtig godt ud. Specielt lampen er jeg vild med, men den er vel ikke til at betale :-) 

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 20:48

Design er nok lidt af det samme som kunst, enten kan man lide det eller ej?

Nu har jeg selv designet et møbel, jeg er indenfor branchen og har den tekniske viden omkring møblet, men selve designet er jo en smagssag.

Kender ikke til designer uddannelsen, men den kan vel kun være en fordel hvis man har talent? for hvis du ikke kan designe eller tegne? så hjælper en designer uddannelse ikke særlig meget der. 

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 23:55
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

En rigtig designer er en der holder sig opdateret på nye trends, kender virkemidlerne og teknikken bag - men også en der ved hvad man skal holde sig fra. Efter min mening skal de kunne de klassiske ting samtidigt med at de også gerne må være lidt nyskabende.

Da vi er i den kreative verden så findes der også rigtig dygtige designerer uden uddannelse, men de vil måske nok mangle noget "viden" på nogle områder. Det er jo et bredt emne, men hvis vi holder os til design inden for WEB, så tror jeg da de fleste foretrækker en side/produkt som hænger sammen designmæssigt. Jeg har været i et par firmaer hvor det skam var et stort "event" når "identiteten" blev moderniseret - og det var skam heller ikke helt billigt. Der ser også ud til at være en del penge i Brand bureauer.

Folk kan godt lige farver og fornemmelse, men de skal bare have resten fortalt. Hvorfor det er vigtigt. Det er klart at for mindre firmaer er prioriteringen at have noget funktionelt og der kan det være skræmmende at tænke på en designer. Prismæssigt ved man ikke helt hvad man går ind til eller?

Tilmeldt 16. Jan 13
Indlæg ialt: 78
Fra  Brøndholt CMS & design Skrevet kl. 00:17

Tre elementer som jeg finder afgørende for om hvorvidt man er en dygtig designer er:

1) Man har den tekniske baggrund til at kunne arbejde ubesværet med de værktøjer der er nødvendige, og vide hvilken værktøjer der skal bruges til hvad.

2) Man har en god fornemmelse for form og farver. Ligesom nogle mennesker er musikalske er der nogen der naturligt har en fornemmelse for harmonisk design.

3) At man har kunstneriske evner og kan skabe noget nyt og originalt, og ikke bare efterligner de nyeste trends og andre designere. Som andre former for kunstnere må en dygtig designer gerne man have sin egen stil der kendetegner netop ham.

:) Mads

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12892
Skrevet kl. 01:20

Hej David

Interessant spørgsmål du kommer med men.

jeg tror du bliver nødt til at forklare hvad du mener med design. Mener du en grafisk designer som er god til visuel identitet eller en industriel designer? 

Ravn

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)