Jeg er helt ny i iværksætter faget, eller det er i hvert fald første gang jeg har fået mig et cvr.nr. Jeg har fundet ud af med tiden, at der er rigtig mange ting man skal tænke over, tage hensyn til osv. Men én af de ting jeg er i tvivl om, er hvad jeg egentligt kan trække fra i skat? Kan man eks trække en telefon fra i skat? telefon regninger? hvis man sender post? Hvis man eks køber en server? Domæne? Alle de her småting som et firma kræver man har for at fungere. Det kan godt være det virker som småting, men efter min mening så betaler man så urimelig høj skat i Danmark, at jeg også gerne vil udnytte de mindste fradrag jeg kan få, selvom det handler om måske små ører.
Alle de her småting som et firma kræver man har for at fungere.
Ja, det er lige præcis dét, du må "trække fra". Når du har firma, hedder det blot udgifter og indtægter. Husk at arbejde på at få indtægter i stedet for udgifter, som du kan "trække fra". Der skal jo også været noget at "trække det fra" :-) Og hvis du synes, du betaler for meget i skat, er det fordi du tjener for mange penge.
Der gælder så særlige regler for telefon, og husk endvidere, at udgiften skal være "strengt ervhvervsmæssig". Bruger du tingene både privat og i firma, bliver det lidt mere kompliceret.
Visse ting - gaver, repræsentation - bespisning - er der specielle begrænsede fradrag for både moms og udgift som du må sætte dig ind i hvis du har sådanne ting
Telefon udløser skat af fri telefon som du skal lægge til dit resultat med 2.600 kr hvert år som FRI TELEFON OG SKAT
Hvilket vil sige jeg har 3000 kr tilbage i firmaet. Er det korrekt forstået? Så de udgifter jeg har i løbet af 1 år, skrives under "udgifter" på ens udvidet selvangivelse? Jeg skal ikke specificere om det er telefon, internetforbindelse, telefon osv?
Nu skal det selvfølgelig ikke være en politisk situation, men næsten 50% skat for mig er nu en del vil jeg sige.
ja bortset fra du skal lægge 2.600 kr på hvert år når du har købt telefonen i virksomheden - uanset du så også lader den betale abbonement eller ikke - så hvert år lægger du 2.600 på som indtægt og får indtægt 12.600 minus udgift 7000 = overskud 5.600 og så udfylder du udvidet selvangivelse og gemmer alle bilag og regnskaber i 5 r hvis skat har lyst til en kontrol
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER