Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ung og uerfaren med en god idé - Hvordan kommer jeg videre?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Nov 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er en ung fyr på 18 år der er igang med mit 3. år på gymnasiet.

Jeg har længe gået og drømt om at blive iværksætter, og nu tror jeg faktisk jeg har fået en idé sammen med et par kammerater der kan danne grobund for min iværksætterkarriere.

Men jeg ved simpelthen ikke hvad der skal til for at føre min idé ud i livet. Jeg ved ikke engang om min idé overhovedet kan bruges til noget, eller om det kun er mig der synes den er god. Men hvem kan man få til at se på sin idé? Man skal jo gå stille med dørene så man ikke risikerer ideen bliver stjålet.

Jeg ved det kræver en del kapital når man skal igang med produktudvikling og diverse, og det vil jo kræve et lån. I mit tilfælde har jeg jo ikke alverden at stille som sikkerhed for banken hvis jeg skulle tage et lån. Men ellers kan man vel fremlægge sin idé for nogle investorer og se om det er noget de er klar på?

Hvis man nu ikke selv har mod på at stå for både produktion og salg af produktet er det så muligt at få lavet en prototype, få taget patent på den og så simpelthen sælge rettighederne til at fremstille produktet? Min idé er henvendt til bilproducenterne, som et produkt de (efter min mening) ikke kan undvære i deres biler når de først kender til den.

Jeg ved det er et stort arbejde at komme igang, og som 18 årig er det hele sq lidt uoverskueligt, men jeg vil jo heller ikke lade en idé jeg tror på ligge ubenyttet hen.

Håber i kan give lidt gode råd.

Mvh. Rasmus

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 16:40

Man kan lave en fortrolighedserklæring, dvs. man skriver under på at man ikke giver informationer videre - det giver så mulighed for at fortælle om idéen uden at folk hugger den.

Kapital er altid en hurdle, specielt som ung. Banken kigger til din privatøkonomi når de låner penge ud også selvom det er til dit firma, et sted at finde støtte er hos de tre F'er - Family, Friends and Fools :)   ... støtter de op om dig er der faktisk større chance for at evt. finansieringsfirmaer/businessangels også vil.

Det er altid en mulighed at sælge produktidéen til andre - specielt hvis det er noget der kræver et større produktionsanlæg. Her er det godt at have et patent naturligvis, men det er også dyrt at få. Som sædvanligt er det nemmere at tjene penge hvis man har dem i forvejen. Du kan evt. søge noget gratis hjælp i dit regionale væksthus www.startvaekst.dk/

Held og lykke

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:52
Tilmeldt 14. Nov 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:00

Tak for de gode råd! startvaekst.dk er en super god side. Det ser ud til jeg kan læse mig til det meste derinde.

Et lille ekstra spørgsmål: Hvordan finder jeg ud af om min idé i virkeligheden ikke er så original og at der er nogen der allerede har fået den? Har været inde og på patent databasen eller hvad den kaldes. Et sted hvor man kan søge blandt patenter, men synes det er svært at få nogle resultater med den søgemaskine.

Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 23:29

Hej Rasmus,

Du skal være yderst velkommen til at kontakte mig eller opfinderforeningen.dk

og vi vil guide dig på bedst mulige måde.

Mange hilsner

Vivi 

Fra Galten Østjylland
Tilmeldt 17. Apr 06
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 16:15

Produkt til bilindustrien:
Stil dig selv ?smålene > Har mit produkt ekstra egenskaber, funktion og merværdi, Er det et produkt som afviger væsenligt fra det alm. kendte, som kan ha interesse for bilindustrien.

Det er en sand historie:
For nogen tid siden var artikel at læse på jp.dk eller berlingske.dk Franske Peugeot eller Renault. De har gennem nogle år, artiklen > om kassevogne. De indkøber kassevogne fra konkurrenterne > ingen nævnt, ingen glemt. De skiller dem at i tusinvis af stumper, for at finde ud af hvad konkurrenten kan gøre bedre end dem selv. Hvad gør konkurrenterne andeledes og bedre end os. Hvad kan vi gøre bedre, hurtigere, billigere osv. Der ved spare de tusindvis af arbejdstimer til udvikling af nye bilmodeller / kassevogne.

Med en forretningsplan går du kold inden du får begyndt på den:
Lav en dosmer seddel med x antal - med de ekstra egenskaber, funktion, og merværdi - SOM er nødvendig for at dit produkt kan blive attraktiv for bilindustrien... Har dit produkt nogle ekstra egenskaber, funktion, og merværdi?

Mere info og link om patent - økonomi... 

Dansk Design Center http://www.ddc.dk  - http://www.vidensbanken.com

Ekstra link om biler - motor > Industriens Dagblad: Nyheder > Klik Motor > der 102 sider med artikler. http://www.idag.dk

nankai

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:32

nankai:
Med en forretningsplan går du kold inden du får begyndt på den:
Lav en dosmer seddel med x antal - med de ekstra egenskaber, funktion, og merværdi - SOM er nødvendig for at dit produkt kan blive attraktiv for bilindustrien... Har dit produkt nogle ekstra egenskaber, funktion, og merværdi?

Fraråder du direkte, at en ung og uprøvet iværksætter tager stilling til spørgsmål som:

1. er der et markede for mit produkt?
2. kan mit produkt produceres til en pris, der gør det muligt at generere et overskud?
3. hvilke kompetencer mangler jeg for at realisere min idé?
4. hvordan bliver min virksomheds likviditet i udviklingsperioden?

og lignende?

Det er ganske usundt at gøre sig til slave af sin forretningsplan, men det er forbandet sundt at lave den.

mvh Hans

Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 574
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 00:30

Hej Rasmus,

Jeg vil også give Hans ret, du kommer ikke udenom at tage stilling til en hulens masse ting... Sådan er livet ;)
Men du kan gribe det lidt mere kreativt an, for ja - man kan blive kvalt i det dumme word dokument af en forretningsplan, der bare er alt for lang tid om at tage form, når man nu bare gerne vil sidde og lege med produkter.

Når jeg starter på noget nyt... kaster jeg alt op i luften.

Jeg opretter gerne alle de dokumenter/mapper/ark som jeg ved jeg skal ind over før eller siden... forretningsplan, markedsføringsstrategi, konkurrenceanalyse, budget, kontrakter, kravspecifikationer eller produktbeskrivelser etc etc...

Så går jeg til den lidt over lidt, kaster mig over de emner, som jeg ved jeg kan tilføje noget til... bryder ud i en masse stikordskrivning, som roligt men sikkert bliver til sætninger og formuleringer, der senere skal være med til at bære projektet til dørs.

Lav en ordentlig indholdsfortegnelse på de ting du ved du skal have lavet, og kan du finde rundt i det - jamen så går du bare i krig, lige der hvor dine tanker leder dig hen.

Det var i hvert fald mit råd til dig...... gør det til en leg med dine tanker, at lave hvad der til tider virker kedeligt.

Venlig hilsen Emil Larsen
Vild med brætspil? - Sun Tzu Games

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12925
Skrevet kl. 12:51

Hej Rasmus

Et rigtigt godt sted at starte er at finde ud af om andre tidligere har opfindet den idé du har i tankerne. Det er vigtigt at du får undersøger om du evt. krænker andres patenter eller om du selv har mulighed for at tage patent på Ideen. Er der patenteringsmuligheder vil dette klart være en meget stor fordel for dig når du skal ud at søge kapital til den vidre udvikling.

Du kan få hjælp til div. undersøgelser hos Patens og Varemærkestyrelsen 

http://startguiden.dkpto.dk/opfindelser.aspx 

Hilsen

Ravn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)