Hej! Jeg er en ung fyr på 18 år der er igang med mit 3. år på gymnasiet. Jeg har længe gået og drømt om at blive iværksætter, og nu tror jeg faktisk jeg har fået en idé sammen med et par kammerater der kan danne grobund for min iværksætterkarriere. Men jeg ved simpelthen ikke hvad der skal til for at føre min idé ud i livet. Jeg ved ikke engang om min idé overhovedet kan bruges til noget, eller om det kun er mig der synes den er god. Men hvem kan man få til at se på sin idé? Man skal jo gå stille med dørene så man ikke risikerer ideen bliver stjålet. Jeg ved det kræver en del kapital når man skal igang med produktudvikling og diverse, og det vil jo kræve et lån. I mit tilfælde har jeg jo ikke alverden at stille som sikkerhed for banken hvis jeg skulle tage et lån. Men ellers kan man vel fremlægge sin idé for nogle investorer og se om det er noget de er klar på? Hvis man nu ikke selv har mod på at stå for både produktion og salg af produktet er det så muligt at få lavet en prototype, få taget patent på den og så simpelthen sælge rettighederne til at fremstille produktet? Min idé er henvendt til bilproducenterne, som et produkt de (efter min mening) ikke kan undvære i deres biler når de først kender til den. Jeg ved det er et stort arbejde at komme igang, og som 18 årig er det hele sq lidt uoverskueligt, men jeg vil jo heller ikke lade en idé jeg tror på ligge ubenyttet hen. Håber i kan give lidt gode råd. Mvh. Rasmus |
Man kan lave en fortrolighedserklæring, dvs. man skriver under på at man ikke giver informationer videre - det giver så mulighed for at fortælle om idéen uden at folk hugger den.
Kapital er altid en hurdle, specielt som ung. Banken kigger til din privatøkonomi når de låner penge ud også selvom det er til dit firma, et sted at finde støtte er hos de tre F'er - Family, Friends and Fools :) ... støtter de op om dig er der faktisk større chance for at evt. finansieringsfirmaer/businessangels også vil.
Det er altid en mulighed at sælge produktidéen til andre - specielt hvis det er noget der kræver et større produktionsanlæg. Her er det godt at have et patent naturligvis, men det er også dyrt at få. Som sædvanligt er det nemmere at tjene penge hvis man har dem i forvejen. Du kan evt. søge noget gratis hjælp i dit regionale væksthus www.startvaekst.dk/
Held og lykke