Ok. Så Swipp er et mere enkelt system end mobile pay ,men også mere usikkert? Hvordan er det med sikkerheden hos Swipp og Mobile Pay? De siger begge det er stensikkert mod hacking. Men jeg har alligeved lavet en separat konto hos min bank, og kun for at overføre penge til og ikke fra.
Og ifølge Swipps direktør, Martin F. Andersen, er der stor interesse for Swipps løsning.
- Det er mest de små butikker, der er tilmeldt i dag, men alle de store butikker banker på min dør og spørger, hvornår jeg har en løsning, der virker i kasseapparatet. Og det har jeg snart, siger Martin F. Andersen.
Fordelen ved Swipp er, forklarer direktøren, at pengene overføres direkte fra konto til konto, hvad enten det sker mellem private eller fra kunde til butik. Man sparer altså det fordyrende mellemled, et betalingskort er. I modsætning hertil er Mobilepay baseret på betalingskort, og også Apples nylancerede Apple Pay er knyttet op på betalingskort.
Desuden overføres pengene uden forsinkelse med Swipp, og der vil altid være dækning for et køb på kundens konto, fremhæver direktøren.
Både Danske Bank og Swipp-fællesskabet tilbyder deres løsning gratis til forbrugerne, men hos Danske Bank bliver forretningerne afkrævet et gebyr pr. transaktion, og detailhandlen har tidligere kritiseret app'en for at være alt for dyr.
Indtil videre er det gratis for de erhvervsdrivende at bruge Swipp, men sådan bliver det næppe ved med at være. Målet er dog, at betalingsløsningen skal være konkurrencedygtig rent prismæssigt i forhold til betalingskort, oplyser Martin F. Andersen.
- Der er endnu ikke taget endelig stilling til prisen. Men det bliver konkurrencedygtigt i forhold til kort og kontanter på prisen, siger han.
Direktøren vil dog ikke love, at Swipp bliver lige så billigt som dankortet, der i dag tegner sig for langt hovedparten af transaktionerne i detailhandlen, og ifølge De Samvirkende Købmænd er markant billigere end andre betalingskort.
Men for detailhandlen er prissætningen meget afgørende, fastslår vicedirektør i brancheorganisationen Claus Bøgelund Nielsen.
- Man er oppe imod en dankortbetaling, der ligger på omkring 50 øre i dag. Det vil stige lidt over de kommende år, fordi detailhandlen overtager en større del af betalingen. Men det er de beløb, man er oppe imod, siger han.
- Både Mobilepay og Swipp er forfriskende og det er rart, at nogle kommer med innovation og udvikling, der er med til at holde os alle sammen skarpe. Men det, man er forelsket i, er prisen på en transaktion, for der er bogstaveligt hundredvis af millioner af transaktioner, så derfor bliver selv små prisforskelle til rigtig mange penge, forklarer Claus Bøgelund Nielsen.
Bankerne bag Swipp har tilsammen 3,3 mio. kunder, der potentielt kan bruge betalingsløsningen. Indtil videre er det dog kun 450.000 af de kunder, der er aktive swippere. 1800 butikker har tilmeldt sig systemet, og hver uge kommer 100 nye til, oplyser Swipp. Til sammenligning har Mobilepay over 1,6 mio. private brugere, mens 4000 butikker ifølge Jyllands-Posten bruger app'en.
Så selv om der ikke er tvivl om, at Danske Bank har haft fordel af at være først ude med sin app, så er Martin F. Andersen fortrøstningsfuld, når han ser på Swipps fordele for butikkerne.
- De slipper for kontanter og nogle af de omkostninger, der er ved korthandel. Man flytter pengene og likviditeten med det samme, og der er dækningskontrol på, så en kunde aldrig kan komme til at købe en vare, som han hverken har råd til eller likviditet til, siger Martin F. Andersen.
- Jeg tror på, at Swipp har et meget stort potentiale til at blive lige så brugt i butikker og netbutikker og mellem private personer, som vi kender det med kort og kontanter i dag, tilføjer han.
En af fordelene ved Danske Banks app er, at den kan bruges af alle, uanset hvilken bank man er kunde i. Men det bliver også meget snart muligt for Danske Banks kunder at bruge Swipp, hvor de i dag kun kan tilmelde sig som modtagere, men ikke sende penge.
Derudover arbejder Swipp med en løsning, der skal integrere Swipp med butikkernes kasseapparat på lige fod med dankortet.
- Vi kigger ind i alle typer teknologier. Det vigtige er, at det skal være nemt for forbrugerne, det skal være hurtigt for butikkerne, og det skal være billigt, siger Martin F. Andersen.