Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af maleri til Norge? Hvordan foregår det rent praktisk med moms og told?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 10. Mar 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er billedkunstner og får mange henvendelser fra Norge om køb af malerier.

Men jeg bremses hele tiden af min tvivl omkring moms og told.

Jeg er med på, at jeg ikke skal lægge moms på varen, men spørgsmålet er så:

- Bliver den private køber opkrævet norsk moms ved modtagelse?

Jeg har fundet følgende link, som jeg ikke er sikker på, at jeg forstår korrekt, men betyder det, at der ikke lægges told på kunstværker når det importeres fra DK til Norge: http://www.toll.no/no/bedrift/varer-inn-til-norge/beregning-av-toll-og-avgifter/merverdiavgift-ved-import/fritak/kunstverk/

Har læst tidligere tråde herinde, hvor jeg kan se, at køber også pålægges et gebyr for fx toldbehandling.

Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe mig og har styr på reglerne?

På forhånd tak.

Mvh. Mette

Tilmeldt 13. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:23

Hej Mette

Ja du skal blot undlade at lægge moms på til din norske kunde - så skal denne nok selv stå for resten. Der er vist en toldgrænse på 350 Norske Kroner som køber skal holde sig under, men det er jo hans/hendes problem :)

Så som sælger er det ikke det store problem for dig. Det har det i hvert fald ikke været for mig, så det klarer du nok også.

Tillykke med interessen fra Norge da også! Fedt :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30

og for erhvervsmæssigt salg ud af EU skal du lige ha kryds i eksportregistrering for virksomheden

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Mar 12
Skrevet kl. 08:50

Hej Rikke

Mange tak for dit svar.

Dvs. at jeg skal forberede mine norske privatkunder på, at de kommer til at betale norsk moms? Og at det er deres eget ansvar?

Og når du skriver, at toldgrænsen er hans/hendes problem, så mener du, at det bliver de opkrævet efterfølgende ved modtagelse, og at jeg reelt slet ikke har noget med dette at gøre.

Det lyder til, at du har fragtet malerier til Norge? Må jeg spørge hvilket fragtfirma, du brugte?

Og tak :-)

Tilmeldt 10. Mar 12
Skrevet kl. 08:52

Tak for svar John.

Med "erhvervsmæssigt" salg mener du så, hvis jeg sælger til en virksomhed uden for EU? I mit tilfælde er der nemlig tale om salg til privatpersoner.

Og det kryds du snakker om, hvor jeg skal det sættes? Ja, måske dumt spørgsmål. Men jeg er helt grøn i det her :-)

Tilmeldt 13. Nov 14
Skrevet kl. 19:59

Hej igen

Tjah det ville da være god service lige at skrive det til kunden, men omvendt så ved "vi andre" jo også, at hvis vi handler uden for EU at der er noget, der hedder fortoldning. Deres ansvar, men jeg ville lige smide en mail for at de er obs på det ja.

Og ja du har ret - du har ikke noget med tolden at gøre. Det er købers ansvar.

Jeg har ikke fragtet malerier men en lysestage til Norge :) Brugte bare Post Danmark.

Og velbekomme :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 20:05

MetteL:
Dvs. at jeg skal forberede mine norske privatkunder på, at de kommer til at betale norsk moms?

Undskyld men hvorfor læser du ikke det fra Norsk told som du selv linker til?` Det fremgår jo tydeligt at køber kan slippe for at betale momsen, såfrem div. kriterier er opfyldt.

Tilmeldt 10. Mar 12
Skrevet kl. 20:19

Tak igen Rikke Smile

Tilmeldt 10. Mar 12
Skrevet kl. 20:21

Hej Ravn

Jeg har skam læst det mange gange. Og hvis jeg forstod det 100%, så skrev jeg nok ikke her Smile

Jeg er ikke helt skarp på om "merverdiafgift" betyder moms? Eller told?

Men det ved du måske? I så fald vil jeg gerne vide det.

Mvh. Mette

Tilmeldt 13. Nov 14
Skrevet kl. 19:47

Et debatforum er jo til at stille spørgsmål og få hjælp til svar - at venlige folk, der gerne vil hjælpe :) Spørg løs!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)