Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms spørgsmål

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Måske et dumt spørgsmål, men er simpelthen sådan i tvivl...

Jeg har en syerske "ansat" i min butik
Dvs hun er IKKE på kontrakt, men hun laver en regning til mig på X antal timer. Hun har IKKE et cvr nr, men skal selv svare skat af det hun tjener...

Men kan jeg trække noget fra i hendes løn i mit regnskab ? Der er jo ikke pålagt moms. Så det kan jeg ikke trække fra..

Mvh Heidi

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 09:26

Hej Heidi

Du kan naturligvis trække dine omkostninger til hende fra i dit regnskab, altså et skattemæssigt fradrag.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:01

Cinderellafestkjoler:
Jeg har en syerske "ansat" i min butik
Dvs hun er IKKE på kontrakt, men hun laver en regning til mig på X antal timer. Hun har IKKE et cvr nr, men skal selv svare skat af det hun tjener...
ja men forudsætning er, at DU som CVR indberetter hendes honorar - til skat-  bidragspligtig B indkomst. Hun svarer selv skatten, men du skal ha indberettet det til skat - det kan hun slet ikke selv. Honorar i felt 12 er altid låns i selvangivelsen

Se her om selve pligten: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html og her er forklaret med billeder hvordan du rent praktisk - som logget ind på skat.dk under punktet ansatte (og du skal være arbejdsgiverregistreret hos virk. dk - i ændringsblanket - et enkelt gratis flue ben) indberetter de

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

lige til at gå til - husk at indberet for ret år - 2014 eller 2015 - du skal gøre det for hver betaling men har du glemt det må du bare tage hele året samlet - og fremover så for hver indbetaling

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Dec 11
Skrevet kl. 14:58

Hold da op... Det er jo vildt så mange forskellige svar man kan få ved dette spørgsmål....

I de sidste 4 år har vi svaret fuld moms fra hendes regninger.
Så fik jeg en ny bogholder som siger man intet kan trække fra...
En veninde sagde igår man kunne tage moms af de første 50.000 kr....

Har lige et andet spørgsmål, dog et andet emne...

Jeg har nogle kjoler i kommission fra en designer.
Når varen er solgt deler vi salgsprisen 50/50

Hvordan fordeles moms her ?
For pt. betaler jeg køb og salgsmoms!

John kan man få dig som revisor ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:21

Du har fået helt ens svar her i tråden, eneste tilføjelse var at du skal indbette det til skat - det skal CVR ALTID når det betaler for arbejde udført af CPR/person - og så er der fuldt fradrag for udgiften

Cinderellafestkjoler:
I de sidste 4 år har vi svaret fuld moms fra hendes regninger.
Ja den er jo gal og vil blive opdaget ved skattekontrol og burde være opdage af både tidl og nuværende bogholder. En person uden firma / CVR har jo aldrig moms på sin regning (lovligt i alle fald) og du må jo aldrig selv opfinde moms. Momsen skal fremgå tydeligt af regningen - som moms med 25% og beløb og kan KUN komme fra et dansk momsregistrereret firma

Cinderellafestkjoler:
En veninde sagde igår man kunne tage moms af de første 50.000 kr....
nøjes med at tale børn og strikkeopskrifter med hende Big Smile Helt sammenrod af div regler. Hvis man har virksomhed og ved man ikke kan risikere at omsætte for over 50.000 kr kan man lade være med at få CVR (eller drive i den nye PMV form) Det har ikke noget at gøre med trække moms af første 50.000 men blot at hvis man VED man ikke sælger for mere end 50.000 kr på 12 mdr så kan man undlade momsregistrering = slet ikke trække moms fra noget men heller ikke selv lægge moms på. Kommer man over 50.000 kr og skat kan mene man kunne forudse det - så kræver de moms af al ens salg + en bod på samme beløb, så man skal registrere for moms så snart man kan forvente at komme over 50.000 kr på 12 mdr

Cinderellafestkjoler:
Jeg har nogle kjoler i kommission fra en designer.
Når varen er solgt deler vi salgsprisen 50/50

Hvordan fordeles moms her ?
For pt. betaler jeg køb og salgsmoms!
eh - du betaler jo ikke som sådan købsmoms for den får du jo igen af skat? Hvis der er moms på den regning du får, så "betaler" du købsmoms, men får jo pengene igen af moms. Da du vel er momsregistreret så skal du korrekt lægge moms på dit salg og det er så faktisk heller ikke dig der betaler moms - men derimod den der køber varen af dig der betaler moms. Moms er slet ikke en del af dit resultat og må slet ikke komme i regnskab som andet end status post

Den du deler fortjeneste med kan f.eks. fakturere dig sin anden - helt alm med moms - hvis det er en momsregistret og det må det være når du skriver du betaler købsmoms, eller har du også der en klar moms fejl

Du bliver nødt til at bide i det sure æble og få en revisor ind over, for det vil være smadder ærgerligt at få smadret Askepots drøm og fine kjoler, fordi skat kommer forbi.

Når du taler med en revisor, så vis ham/hende det her svar og spørg om du måske med de varer du køber og siden deler fortjeneste på - burde kunne anvende brugt moms for at blive billigere mod en privat køber af festkjolerne . Det kan du hvis du køber dem af en privat men eftersom du skriver du betaler købsmoms - så må det jo være en momsregistreret - men nævn det for revisor

En revisor kan du finde ved f-eks. at kopiere URL linjen fra denne tråd ind når du henvender dig til aminos søster www.agera.dk og beder om en revisor til hurtig hjælp. Skriv hvor i landet du befinder dig. Du kan også i stedet for URL linjen bare beskrive I sælger festkjoler og du føler dig en del på herrens mark med skat og moms

Læs evt helt basalt om skat og moms i den lille virksomhed her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Dec 11
Skrevet kl. 22:47

Tak for hjælpen :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)