Nu er der jo mange andre grunde til at undersøge time forbrug i en organisation end kontrol og overvågning
- Mange er faktisk ret "legitime", så som timer der skal faktureres, sikre en fornuftig fordeling af arbejdsopgaver mm.
Men når det så er sagt - så er det efter min opfattelse stort set umuligt at regne på hvad 10 % tidsbesparelse er værd.
Fjerne man kaffe pauser ser det f.eks hurtigt mere "effektivt" ud, men medarbejdere uden pauser performer dårliger mens de arbejder, så hvordan måler man det.
Jeg har ofte set business-cases der bygger på den idé at når man spare 10% af tid så er det lig med sparede kroner, det er ikke altid så enkelt - sparer med f.eks 10 % tid i en funktion med to medarbejdere, så reducerer du jo sandsynligvis ikke medarbejder staben osv osv - Den slags undersøgelser er som regel fuld med varm luft og man kan som regel gå den til at give præcist det resultat man ønsker.
Så beslut dig for meget en 10 % besparelse er værd og så regn baglæns fra det - det kan man så kalde en undersøgelse eller en business case, men det er dybest set ikke mere end et godt salgs Argument for hvad det nu er man er i gang med 