Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for straksafskrivning

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg tror jeg har forstået det mest basale omkring straks afskrivning vedr. beløbsgrænse og sammenhængende køb.
Men har stadig nogle spørgsmål. :-)

Jeg går ikke ud fra, at jeg kan købe en PC, og så måneden efter købe en ny som er hurtigere, og give den "gamle" (fordi den er afskrevet) til en af mine børn.

Men hvor kan jeg finde de nøjagtige regler for en sådan håndtering?

Mvh Jerry
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt du køber i virksomheden er virksomhedens og kan kun forlade virksomheden på to måder

enten dokumenteret destruktion - afleverings attest affaldsplads eller på andet vis

eller - ved at det sælges. Sælges det til dig selv eller dine børn sker det til fuld markedspris plus moms - og er det så nyt som du beskriver vil skat givet kræve, at det er helt samme pris du har givet for aktivet. Det sker via en helt alm faktura med moms

Det betyder, at du skal ha liste over alle dine aktiver, og den dag du måtte lukke eller skifte virksomhedsform, så skal det hele "opløses" - ved salg til dig selv med moms - eller til en helt ren trediepart (ikke en god ven men ærlig trediepart uden moms hvis det er en momsregistreret køber der køber samlet) til markedspris - med helt alm.faktura, og så kan selskabet/firmaet lukkes 

Netop afskrevne aktiver og varelager o.l. er skat meget obs på - kommer korrekt ud og reglerne er jo de helt almindelige - at du ikke må tage aktiver eller varer ud till dig selv til andet end indkøbspris/markedspris - og iøvrigt heller aldrig sælge uden moms som going concern

Iøvrigt så vær opmærksom på at skat heller ikke bare accepterer at du altid trækker hele momsen fra. Hvis det er en computer du har i hjemmet og du ikke har noget andet tilsvarende privat - og samme med printer og meget andet  - så må du kun trække moms fra svarende til firma% forbruget - og det skal du ansætte seriøst, da skat ellers kan forkaste det se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html det er nemlig et af de punkter skat har udmeldt fokus på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Igen mange tak for svar og link. Computere har jeg købt nye netop for at holde det helt adskilt, men printer havde jeg ikke tænkt på. :-)

Mvh Jerry
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)