Kære Amino fellas, et rigtig godt nytår herfra! Jeg må sige, at året er startet godt ud med et par super dage med masser af kvalitetste langet over disken allerede, så nu kommer det "kedelige" med at få styr på regnskabet og åbnet et nyt regnskabsår i Dinero. I min enkeltmandsvirksomhed Zyberchief.com, har jeg afstemt min webbank og kasse, så der er styr på dét, men når jeg starter et nyt regnskabsår, kommer jeg til noget, jeg simpelthen ikke forstår endnu og derfor gerne vil lære: Konto:
Jeg forstår godt, at indskud i virksomheden skal stå som passiver, da de på et tidspunkt må forventes at blive betalt tilbage, men jeg forstår ikke, hvorfor løn hævet kontant i virksomheden, skal stå som passiver. Please enlighten me :) Venlig hilsen David |
først har du ikke hævet løn i en personlig virksomhed - for der findes løn ikke - du har hævet penge - over mellemregning - penge som du i princip skylder virksomheden jep
Alt hævninger og indsættelser foregår i egenkapitalen som er passiv og ligger dermed i status og påvirker derfor slet ikke resultatet og dermed heller ikke skat som jo beregnes kun af driften og ikke af status
Hvis du skyder penge ind- sker det kredit i egenkapitalen 60160 indskud kontant (minus tal) og debet banken hvor pengene går ind.
Når du hæver penge, sker det debet i egenkapitalen - privat hævet 60140 (plus tal) og kredit banken hvor pengene hæves.
Du skal derfor bare se på egenkapital som passiver altid - men de kan være med både + og - OG så se på om beløb står som kredit eller debet - plus eller minus i forhold til egenkapitalen
vh John H