|
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og lader mig årligt beskatte med de 2500 (eller hvad det er) for at have adgang til fri telefoni mv. Således går hele den månedlige abonnementsudgift også ind i mit regnskab. Så vidt jeg forstår, er det imidlertid kun den direkte firma-relaterede del af momsen, som må fratrækkes - uanset at 100 pct. af abonnementet som sådan bliver bogført som udgift. Det vil sige, at jeg i mit regnskab skal bogføre den månedlige abonnementsudgift ekskl. moms på 191,20 som sædvanlig, men så kun fx 30 pct af momsen på 47,80 kroner, dvs. 14,34 kroner. De resterende 33,46 skal derfor slet ikke fremgå af regnskabet. Hvordan gør jeg det i Dinero? Når jeg lægger en købsfaktura ind i dag, indfører jeg jo den samlede udgift inkl. moms hvorefter systemet automatisk udregner moms-andelen, uden at jeg kan rette i den. Mvh, Thomas |
I dinero skal du undertrykke momsen (fjerne den som du NU kan) - ellers må du lave en ny konto - telefon UDEN moms, og på den tage f.eks prisen + 70% af momsen som udgift og så de sidste 30% på købsmoms - og du skal så bruge kassekladde
Du er i alle fald der hvor du har forstået problematikken her - og det er vel havldelen af løsningen
Mange forstår slet ikke det problem og da det er et fokus punkt for skat, kan det gi bøvl - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html
godt nyt år i morgen
vh John Hannover
Bliv gratis medlem