Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

'Udkøb' af medejere af Aps

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino folkens :)

For lidt over et år siden startede jeg et Aps sammen med to kammerater. Vi har udviklet nogle websites for klienter, men har nu allesammen fået fast arbejde, og virksomheden er mere eller mindre inaktiv. 

Ved siden af mit dayjob har jeg dog tid til at fortsætte med forskellige projekter, og derfor vil jeg gerne have vejledning til, hvordan jeg køber de to andre ud af virksomheden. Det skal siges, at der ikke er nogen konflikt og de to andre er med på at blive 'købt' ud for så lidt som overhovedet muligt. Jeg har prøvet at søge på nettet, men har kun fundet nogle ret upræcise vejledninger på offentlige websites.

Så mine spørgsmål er:

1) Hvilke information skal jeg fremlægger herinde, før det er muligt at give vejledning?

2) Hvad er processen for at købe medejere ud af et Aps?

På forhånd tak

Groblot

p.s. dette er mit først indlæg på Amino, så I må ydermere meget gerne høvle mit indlæg ned :P

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I har sikkert regnskabafslutning pr. 31/12, hvilket vil være en perfekt mulighed for at få udarbejdet regnskabet og få købt dine partnere ud pr. 1/1-2015.

Det er meget normalt at man overtager en form for goodwill i forbindelse med overdragelsen, men i dette tilfælde tror jeg ikke det ville være nødvendigt da selskabet er inaktivt og sandsynligvis ikke har en kundeportefølje mv. I ejer sikkert 33,33% af selskabet hver og har nok ikke et holdingselskab med derimod ejer i anparterne personligt. Jeg ville købe selskabet for hvad der svarer til egenkapitalen.

Se eventuelt: http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2011/10/18/salg-af-anparter-i-aps-s-229-dan-overdrager-du-anparter-i-et-anpartsselskab.aspx

Han kan helt sikkert også hjælpe jer, skulle der være brug for det. 

Er det selskabets første leveår?

Tilmeldt 30. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Revisoreleven

Tak for dit svar!

Virksomheden er oprettet 02.01.2013.

Vi har dog ikke anparterne personligt, da vi i samme omgang oprettede et holdingselskab. Vi havde store ambitioner, som faldt lidt til jorden, da vi allesammen fik job :)

Ejerstrukturen er sådan, at vi hver personligt ejer 33,3% af holdingselskabet. Holdingselskabet ejer 100% af driftsselskabet. Den ideelle slutsituation er, at jeg ejer et enkelt aps personligt (uden holdingselskab for at holde det simpelt).

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror problemstillingen kræver at du får din revisor til at kigge på tingene.

Jeg ville tro at fremgangsmåden bliver således: at du med udgangspunkt i regnskabet pr. 31/12-2014 overtager anpartnerne i holdingselskabet fra de andre 2 partnere. Værdien her kunne tage udgangspunkt i hvad der svarer til 2/3 del af egenkapitalen pr. 31/12-2014 altså 1/3 til hver partner, hvilket svarer til jeres respektive ejerandele.

Har selskabet en egenkapital på kr. 90.000 den 31/12 overdrager de andre partnere 66,67% af selskabet til dig for 60.000 således du ejer 100% af holdingselskabet.

En eventuel likvidation af holdingselskabet kræver ligeledes at du får din revisor, som er inde i tingene, til at kigge på det.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)