Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge 100 anparter, hvordan med skat?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 09
Indlæg ialt: 511
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Min Partner og jeg vil sælge hele vores virksomhed ved udgangen af 2015. Virksomheden er ejet 50 og 50 % af vores holdingselskaber og vi vil gerne sælge alle anparter. Min partner har hørt noget om at hvis man sælger 100 % af sine anparter skal man betale skat, men at man skal beholde 10 % hver? Er der virkelig hold i det?

mvh

Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18

Ja det mener jeg - hvis det er holding der sælger og I beholder holding som så stadigt ejer mindst 10% af drift. Man kan vel ikke sige den er skattefri - men skatten af gevinsten udskydes indtil I selv tager den ud i holding. Holding beskattes ikke når det stadigt har mindst 10% mener jeg bestemt er korrekt. Det forudsætter jo i beholder holding så

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Aug 09
Skrevet kl. 12:48

Men hvis vi sælger det hele og ikke beholder nogle anparter, skal vi så betale skat i holding? det lyder da mærkeligt. 

Tilmeldt 3. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper

Nej, holdingselskaberne skal IKKE beholde 10%. Selskaberne kan sælge alle anparterne skattefrit. Se evt. Jakob Tøjners guide her http://www.ditselskab.dk/mere-info/holdingselskab , hvor det bl.a. fremgår: "Denne (meget betydningsfulde) fordel indebærer med andre ord, at du via dit holdingselskab, kan sælge hele eller dele af virksomheden (anparterne eller aktierne i driftsselskabet) skattefrit for holdingselskabet. Dette gælder også, hvor holdingselskabet er et iværksætterselskab." 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56

Synes ikke det lyder underligt - årsagen til at holding ikke betalere skat er at det ejer drift - og gør det ikke det, så udløses skatten mig bekendt. Det er jo netop sambeskatningen som gør, at udbytter (som er beskattet i drift) og gevinsten fra drift, kan føres op i holding uden holding får yderligere skat - men ejer det ikke længere, udløses skatten af gevinsterne mig bekendt.

Holding beskattes jo helt normalt af gevinster det laver - hvis det ikke er noget der kommer fra et sambeskattet - f.eks salg af lidt AP Møller aktier med gevinst beskattes i holding.

Tidl. var der også en vis tid man skulle ha været ejer, nu mener jeg den tidsgrænse er bort og tilbage kun mindst 10% forsat ejerskab

HØR EN REVISOR for at være sikker også på hvordan det så er, hvis man senere sælger de 10% for der må ske en beskatning af den udsatte gevinst tror jeg

Tilmeldt 3. Aug 09
Skrevet kl. 13:08

Tak for svar, omend modstridendeSmile Sidder der flere derude med viden på området? 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:13

Jesper Jensen:

Tak for svar, omend modstridendeSmile Sidder der flere derude med viden på området? 

Du skal følge indlægget fra Jens Chr., som er fyldestgørendeYes

Tonny

Tilmeldt 3. Aug 09
Skrevet kl. 13:17

Jeg har set videoen og ja den er god, men lige nu har jeg stadig kun 2 personer som har svaret mig, med 2 forskellige svar, så et par kloge meninger mere ville jo ikke gøre nogetSmile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57

Jep brug roligt Jens Chr svar - loven er tydeligt ændret så holding ikke skal eje 10% -  

Du ser i Jens Chr linket til ditselskab at Jacob T skriver

Tidligere gjaldt et krav om, at selskabet skulle have ejet anparterne i en årrække & at holdingselskabet skulle eje mindst 10% af driftsselskabet, før denne fordel opstod. Sådan er det ikke mere. Nu gælder det blot helt objektivt, at et selskabs salg af anparter eller aktier i andre selskaber er skattefrit for holdingselskabet 

med andre ord den lov gælder ikke mere - nok nyere ændring - kan se den var der stadigt i 2011 - og Tonny kan du også stole på, så det må klart være svaret idag

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)