Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gør Regeringen nok for iværksættere? Kom med dit bud!

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Marginalskatten er nok ikke noget der rammer iværksættere vil jeg også tilføje OG:

Fra at været omkring 70% (over faktisk specielt sammen med tidl formueskat) er den nu, 65,4%

Jeg vil nu nok sige at marginalskat i den grad rammer iværksættere som etablerer kapitalkrævende virksomheder. Virksomheder der driver produktudvikling - specielt med indkøbte ressourcer har en stor burn rate, og forretningsmodellen er oftest bygget på at du har ingen eller negativ indtægt i en periode, for så håbe på at tjene dine investeringer og risikotillæg hjem igen.

Med 65,4% maginalskat betyder at et tab på 1mio kr. i beskattede midler som iværksætter - det være sig enten at du ikke trækker løn, investerer mv. skal modsvares af en indtægt på 2.89 mio. kr. som du tjener på et senere tidspunkt. 

Marginalskatten betyder at vi i Danmark sjældent ser virksomheder med stor kapitaliseringsgrad og af internationalt format. Vi ser meget sjældent virksomheder hvor ejeren hurtigt kan isolere sig selv økonomisk. Problemet med marginalskattten er at den personlige risiko er kollosal - du tager 100% risiko og hvis det går godt får du 34,6% af gevinsten. 

Hvis vi ser objektivt på chancen for at blive rig af at drive virksomhed i Danmark givet at vi lige nu har ca 50/50 virksomheder med overskud og virksomheder med underskud (lad os kalde det tilfældigt) så er basis at din gevistchance ved spille et spil under tipstjenesten er ca dobbelt så god som ved at være iværksætter. (OK som iværksætter har du chancen for at vinde hvert år i mange år...)

Forskellen til eksempelvis USA som har meget højere virksomhedsskat men meget lavere personskat er at de fede år kan du tage dobbelt så meget ud til dig selv. Hvis din virksomhed giver 3 mio i overskud et år kan du trækket 2mio til dig selv i USA eller 1mio i Danmark. Kort betyder det at din egen økonomiske sikkerhed som selvstændig meget hurtigere er sikret.

Om det store problem med skat primært er bund eller top er ret holdningsbestemt - er problemet at der er for få der starter/opbygger virksomheder eller er problemet at motivationen for at tage arbejde er for lille. Noget der ville være latterligt billigt at gøre skattemæssigt var ligesom i eks Polen hvor selvstændige betaler halv skat i forhold til ansatte. Vi har i Danmark problemer med omkostningsniveauet og gevinsten ved at satse stort. 

 

Fra Billund
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil egentlig heller påstå at de gør for meget.

Det skal forståes på den rigtige måde:

altså jeg har egentlig ikke noget imod at betale virksomhedsskat, og jeg har heller ikke noget imod at den blev sat op.

Jeg har noget imod at jeg uden at vide det kan overtræde love, glemme at betale afgifter o.l., blot for at gøre noget der virker rationelt.

Det kan irreretere mig at staten skal blande sig så meget. Tingene er efter min mening for overvåget og kompliceret.

Sæt gerne skatten op, men lad mig drive min forretning i fred.

Fra Fredericia
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 207
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Laver du en underskriftsindsamling - skriver jeg gerne under 😀

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John:

Laver du en underskriftsindsamling - skriver jeg gerne under 😀

Du var ikke meget for at uddybe, dine kommentarer?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)