Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke partnere skal jeg vælge til min opstarts virksomhed ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Dec 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg overveje at starte en virksomhed, som vil arbejde med markeds indsigts analyser og konsulent bistand til shipping fimaer.
Jeg har ideen til det grundliggende produkt nogenlunde klar, som jeg tror kan blive super godt ;)
Min største udfordring er nu med hvem jeg skal starte op, da jeg vil for brug for en del kompetencer jeg ikke har.

Det er primært salg og netværk inden for de mulige kunder jeg mangler, men også programmering og erfaring med opstart
af virksomheder.
Jeg kan (og vil) godt finansiere mig selv og hvad der måtte være af udgifter det første år eller to, så jeg har ikke
umiddelbart brug for kapital.
Men det vil jeg have hvis jeg skal købe mig til ovenstående ydelse, derfor overvejer jeg meget at få en eller flere
partnere med og vil gerne høre jeres mening om forskellige modeller.

A) En stærk partner som kan matche mig på de fleste kompetencer. Det vil have flere fordele, en jeg kan spare med,
en der kan passe butikken (uden jeg vil blive nervøs) hvis jeg er på ferie mv. og en der kan videre udvikle på mine ideer.
Ulempen vil være at han nok skal have 50 % af firmaet for at gå med på det, selvom jeg kommer med ideen.

B) Flere partnere, som hver især kan matche dele af de ovennævnte kompetencer. Jeg vil stadigt kunne spare med dem, men det bliver
sværere at tage på ferie el. lign. og kappe forbindelsen til arbejdet. Men tilgengæld kunne man give dem mindre bidder af firmaet,
så jeg stadigt kunne sidde med den absolutte majoritet.

C) En kapital / startup partner, som har erfaring med opstarts virksomheder og penge til at betale de ovennævnte ydelser. Her er jeg bange for at jeg
hurtigt ville miste kontrollen med ideen, og at jeg ville skulle bruge en masse energi på at overbevise en investor om værdien i projektet,
som jeg kunne bruge på at udvikle produktet.

Det ligger også i det at jeg meget nådigt vil arbejde 70 timer om ugen. Jeg har 2 små børn og en arbejdende kone, så det vil ikke du.

Glæder mig til at høre fra jer.

Tilmeldt 8. Dec 14
Skrevet kl. 20:36

Det ville være fedt hvis nogle erfarne iværksættere kunne hjælpe mig ;)

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 23:19

Hej Krayer

Umiddelbart lyder det som om, at du stiller et spørgsmål, som i virkeligheden kun kan besvares af dig selv. Hvis du dog alligevel har brug for svar udefra, så bliver du nødt til at komme med flere oplysninger. Jeg ved ikke om ”markeds indsigts analyser og konsulent bistand til shipping fimaer” giver sig selv for folk med mere viden end mig, men personligt ved jeg ikke helt, hvad dette går ud på. Kan du evt. prøve at uddybe?

Derudover nævner du heller ikke noget om, hvad du selv reelt kan. Hvis du oplyser om, hvilke kompetencer/erfaringer du har, så er det også nemmere at svare dig på, hvad du mangler og har brug for.

Med hensyn til procenterne så skal du nok ikke være så tilbageholdende, som mange nye iværksættere har en tendens til at være. Mange iværksættere har før dig fået noget lignende dette af vide: ”hellere eje 10 % af noget stort, end 100 % af noget lort”.

Så kort sagt; for at kunne hjælpe dig bør du komme med nogle flere informationer.

Tilmeldt 8. Dec 14
Skrevet kl. 22:31

Hej Martin, tak for svaret!

Jeg vil selv kunne løfte de fleste af opgaverne, men især mht. Netværk og salg, vil jeg have brug for hjælp, plus at projektets omfang vil kræve at jeg også for hjælp med kodning mv. som jeg ellers selv kunne løfte.

Ideen i sig selv tror jeg ikke central, jeg er mest ude efter hvordan samarbejdet vil fungere i de forskellige konstellationer. Hvor meget værdi / tryghed giver det at have en partner der kan dække 95 % for en ? Hvad skal man afgive for det, hvis han/hun ellers har lige så godt et CV som en selv, forskellen er kun ideen ?

Hvordan sikrer man at alt ikke hænger på en, at man får et team af folk som føler de hver især har et rimeligt ejerskab af projektet og giver hvad de kan for at få det til at lykkes, uden at man giver dem mere end hvad rimeligt er ? Hvor langt skal man være med ideen får at man skal få folk ind ? En ide ? Et Proof of concept ? En kunde ? 

Hvad er faren / fordelene ved at få ekstern ( professionel ) kapital ind ? Vil de have majoriteten, sætter de nogle erfarne på opgaven der kan hjælpe med at få ideen udført ?

Mange spørgsmål, mest for at illustrere hvorom mine tanker drejer.

Tak!

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 00:30

Hej Krayer,

I dit første indlæg virkede det meget som om at ferier og fritid er er vigtigt for dig, og det er jo normalt ikke noget der er meget af når man starter som iværksætter. I starten, hvor udgifterne er store, og indtægterne små, gælder det virkelig om at træde i pedalerne og tilsidesætte egne behov for en periode. Det er ihvertfald det jeg har oplevet som iværksætter, og jeg er igang med min 4. virksomhed.

Mht. partner, så vil jeg anbefale at lede efter en parter som er stærk, der hvor du er mindre stærk. Det er der mindst to grunde til. For det første gør det virksomheden mere komplet mht. kompetencer. For det andet er der virkelig noget om udtrykket "for mange kokke fordærver maden", medmindre det er et meget stort udviklingsprojekt, hvor det giver mening at vente med at hive en partner ind til andre opgaver (eks. salg), vil jeg ikke anbefale at have endnu en udvikler som den anden halvdel af teamet.

Jeg er stærk på udvikling, og min partner er stærk på salg. Min partner har ventet i lang tid på at produktet blev frigivet, men det vidste vi fra start. Det er selvfølgelig en fordel at få folk ind på det tidspunkt der er brug for dem, men hellere få de rigtige ind tidligt, og afgive større ejerandel, end lade en super partner smutte fordi man tøver. Hvis man kan få en partner, som virkelig kan se ideen i det man laver, og virkelig gerne vil være end del af det, er der ikke et tidspunkt der er mere rigtigt end andet.

Jeg har snakket lidt med investorer, både ifm. tidligere og nuværende projekt. Til et projekt ville en investor have 25% for 125K, da risikoen var stor (produktet var ikke udviklet, der var kun en ide), og til et andet projekt hvor produktet var udviklet, har investorer bedt om 5-10% for omkring 200K. Jeg synes at det er vigtigt at se på hvilke kompetencer og hvilket netværk investoren kommer med, og hvad de er villige til at bidrage med - vil investor eks. virke som mentor? Jeg mener at investorer skal vurderes ligeså grundigt som når man ansætter en medarbejder.

Det var lige mine umiddelbare tanker...

Mvh Carsten

Tilmeldt 8. Dec 14
Skrevet kl. 22:13

Hej Carsten, Tak for dit svar, det var lige den slags overvejelser jeg var ude efter. 

Partneren jeg har i sigte er bedre end mig til salg, som nok er der hvor jeg mangler mest. Men er ikke en dedikeret sælger. Til gengæld har han mange andre kompetencer som jeg også har, som udvikling, hvor vi sagtens vil kunne få brug for to gode krafter. Så han er måske ikke et ideelt match udfra hvad du beskriver, men til gengæld er det en jeg stoler fuldt på, ved vil arbejde hårdt og prioritere rigtigt. 

Hvis jeg skal finde en alternativt partner som primært har salg og netværk som kompetencer, vil jeg skulle søge meget langt ud i mit netværk. Det er muligt jeg kan finde en god m/k, men det vil tage lang tid, og det vil uanset være et større sats, en at tage en jeg kender godt og er tryg ved. Derfor overvejer jeg meget ham alligevel ?

Mange siger at man skal være klar til at ligge rigtigt mange timer hvis man skal være selvstændig, og jeg forstår sagtens hvorfor. Men hvis man har et travlt familie liv eller andre ting i sit liv, er det så ike muligt at gøre det anderledes ? Enten ved at lade projektet tager noget længere tid om at tage form, eller ved at inddrage partnere, som har kompetencer til at man kan uddelegere væsentlige dele af projektet til dem ? Det er ikke for at være doven, men det vil nok være en nødvendighed for mig.

Mht. til eksterne investerer vil jeg så nok vente så længe der ikke kommer et massivt kapital behov. Jeg vil godt kunne klare udgifterne et års tid eller mere.

Tak for at tage tid til at kommentere mine overvejelser.

Hilsen, Christian

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)