Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at lukke mit firma - mht. SKAT??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle :-)

Jeg overvejer at lukke mit enkeltmandsfirma, men der er nogle ting jeg ikke har styr på mht. SKAT og lign.

Jeg er IKKE momsregistreret.

Jeg ved godt hvordan jeg lukker firmaet, men jeg har nogle spørgsmål ang.:

Hvis jeg vil trække mit varelager ud af firmaet, hvordan gør jeg så det?
Jeg har betalt varerne af egen lomme og er stadig i underskud i mit firma, skal jeg så stadig købe varerne ud af firmaet?

Når firmaet er lukket og jeg gerne vil have de kr. der står på kontoen, skal jeg så betale SKAT af dem, når jeg trækker dem ud af firmaet?
- Igen, jeg er stadig i underskud.

På forhånd tak :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Mar 08
Indlæg ialt: 131
Fra  Coldit Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg stod i nogenlunde samme situation sidste år, dog uden varelager og jeg var momsreg. Mit bedste råd til dig ville være, at du kontaker din revisor (og hvis du ikke har en, så bare kontakt en) jeg kan ikke garantere, at du ikke kommer der fra med et mindre økonomisk smæk, men jeg kan tilgængeld love dig, at når SKAT sprøger ind til hvad der er sket, som de altså har det med, så har du dit på det rene. Det ville også gøre det noget lettere for dig, hvis du har en revisor inde over det, da denne vil kunne guide dig til prcis, hvad du skal gøre.

Jeg håber det hjalp dig lidt :)

- God aften herfra 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

CamillaPedersen:

Hej Alle :-)

Jeg overvejer at lukke mit enkeltmandsfirma, men der er nogle ting jeg ikke har styr på mht. SKAT og lign.

Hvis jeg vil trække mit varelager ud af firmaet, hvordan gør jeg så det?

Jeg har betalt varerne af egen lomme og er stadig i underskud i mit firma, skal jeg så stadig købe varerne ud af firmaet?

Når firmaet er lukket og jeg gerne vil have de kr. der står på kontoen, skal jeg så betale SKAT af dem, når jeg trækker dem ud af firmaet?
- Igen, jeg er stadig i underskud.

På forhånd tak :-)

Du fører jo regnskab og så forstår jeg at du har underskud. Lad os starte med at sige, at hvis underskud skyldes - f.eks. køb af varer - så er varer jo ikke en udgift. Det er bare bytte af penge i banken med varer af samme værdi. Du laver regnskab og så tæller du dine varer op og regner deres indkøbspris ud, og så lægger du den til dit resultat. Dermed er varene korrekt inde OG du kan nu lave regnskab og se om du har underskud eller overskud efter varene er lagt til

Da du ikke er momsregistreret forstår jeg ikke helt du har CVR - er det et MPV eller har du andre pligter så som importregistrering - for ellers kan du jo ikke ha CVR?
Det er dit resultat du skal betale skat af, ikke dine penge i banken så når du har opgivet resultatet korrekt, så kan du tage pengene og købe varer ud i det fald, når der ikke er moms gør ingen forskel som sådan som jeg ser det
Køber du dem ud - så er det igen bare et salg på 100 kr ind og en vare til 100 kr der går ud og dit resultat er helt samme, så når bare dit regnskab er korrekt og varene dermed ikke trukket fra i skat, må det være dine som jeg forstår dit spørgsmål
OM du så kan trække et underskud fra når du ikke er momsregistreret. Normalt ikke - men andre må byde ind. Et overskud som inkl værdi af varene derimod skal du givet opgive til skat. Det har at gøre med om det ses som seriøs erhvervsmæssig aktivitet. JA underskud kan fratrækkes i anden indkomst NEJ underskud kan ikke, og mig bekendt betyder det, at man driver uden moms - at det ikke ses som seriøs erhvervsmæssig - men sten sikker er jeg ikke 
Det kan andre være (eller skat kan)
Spørgsmål til skat i så fald - Kan jeg trække et underskud fra personlig virksomhed i anden personlig indkomst - når jeg lukker og ikke har været momsregistreret
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

For at forklare det hele lidt bedre, så har jeg startet mit firma op i februar-marts 2014, jeg er importregistreret og har derfor cvr nr.
Det er en webshop jeg har.
Forretningen gik ikke som regnet med, derfor har jeg nu et "mindre" underskud på ca. 12-15.000 kr.
Jeg er ikke så interesseret i at vide om jeg kan trække underskuddet fra i personlig indkomst.
Underskuddet kommer af bl.a. køb af varer men også andre udgifter til opstart, f.eks. betalingsservice til min webshop.

Tak for svarene og hjælpen, men jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg trækker varerne ud af firmaet og om jeg skal købe dem ud af firmaet, når jeg ikke har betalt dem med penge fra firmaet.

Derudover har jeg nogle tusinde stående på firmakontoen (jeg har endnu ikke trukket noget derfra til mig selv), og dem vil jeg gerne trække ud af firmaet til mig selv. Hvordan skal jeg gøre dette, og skal jeg betale SKAT af dem, selvom jeg er i underskud?

Jeg ved godt at I har svaret på spørgsmålene, men jeg forstår ikke svarerne. Jeg er lidt på bar bund her :-)

Ps. er jeg nødt til at have en revisor ind over??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs gerne mit svar igen. Det eneste du skal er at regne varenes pris/indkøbs værdi ud  og den skal du lægge til dit resultat og det resultat skal du opgive til skat - og jeg ved så ikke om de accepterer et underskud evt (kan jo være det forsvinde når du lægger varenes værdi til) men måske gør de

Så er varene dine og penge og alt dine - bare du har regnskab og har lagt alle aktiver du har købt og stadigt har TIL dit resultat hvis du har bogført dem som udgift

Man betaler skat af sit resultat - aldrig af sin penge konto- se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html som forklarer netop det med at det er resultat og ikke penge på kontoen . men vigtigt er, at du har et korrekt regnskab hvor værdi af alle varer og andet du har købt- er lagt til som positivt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, nu forstår jeg det lidt bedre 😊
Jeg må prøve at få styr på/tjekket det så.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)