Jeg er selvstændig erhvervsdrivende i en lille enkeltmandsvirksomhed. Ikke noget særlig stort foretagende, så selve regnskabet er rimelig meget til at følge med i uden hjælp.
Jeg har fundet ud af, at der ikke er moms på de fleste transportudgifter såsom; en taxatur.
Hvis jeg nu har taget en taxa i forretningsøjemed, hvordan skal jeg så medregne og bogføre denne udgift i virksomheden?? Betaler jeg for turen efter moms men før skat??
Jeg håber mit spørgsmål giver mening, og at det ikke er helt sort.
jeg synes - selv om du er en lille forretning - du kan behøve at finde en bogholder - eksternt via tlf og internet der kan hjælpe dig - ellers kan det her gå galt for dig ved en kontrol.
Alle indtægter bogføres og fra dem fratrækkes alle udgifter og det giver resultat til skat.
Er der ikke moms på regningen så er det bare hele beløbet der er udgift
Taxi - du skal skrive hvorfra og til og formål på den kvittering du får som så også normalt bør indeholde fra og til og tidspunkt - så skat ikke kan mistænke du smider private ture ind i regnskabet
Det er i hvert fald planen, at få et nært revisor bekendtskab til at lave mit årsregnskab, da filmen begynder at knække lidt for mig der. Men indtil da kan jeg måske komme rundt om problemet ved at oprette en Dinero konto, og bruge det i stedet for mit excel regnskab?? Jeg går ud fra, at der er forskellige konteringsposter til transport såvel som indkøb af udstyr etc.?
Tak for noten omkring notering af start og slut- sted og tidspunkt for turen. Den slags kan jeg finde ud af, men bogføringen kan stadig være lidt af en jungle synes jeg.
Klogt med hjælp. Der er mange undtagelse - ex aktiver du har hjemme og også bruger privat - Delt moms og ikke fuld momsfradrag - bespisning - gaver - og meget andet som der er specielle regler for, så klogt måske at det bekendtskab til lige at gå det igennem inden moms - og så ved årsregnskab
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er i hvert fald planen, at få et nært revisor bekendtskab til at lave mit årsregnskab, da filmen begynder at knække lidt for mig der. Men indtil da kan jeg måske komme rundt om problemet ved at oprette en Dinero konto, og bruge det i stedet for mit excel regnskab?? Jeg går ud fra, at der er forskellige konteringsposter til transport såvel som indkøb af udstyr etc.?
Tak for noten omkring notering af start og slut- sted og tidspunkt for turen. Den slags kan jeg finde ud af, men bogføringen kan stadig være lidt af en jungle synes jeg.
Hej Emillich
Dejligt at høre du kan få lidt hjælp til årsregnskabet af en bekendt :) Dinero er meget brugervenligt og jeg tror Dinero Crowd vil kunne hjælpe dig i de fleste tilfælde. Dinero Crowd er en hjælpefunktion, som viser hvilke konti dine omkostninger tilhøre. Ligeledes her er der anført korrekt moms på de enkelte konti. I forhold til et excel ark er der meget mere hjælp at hente i Dinero. Vi yder også support på bogførings spørgsmål hvis dette skulle være relevant.
Jeg har sat et link ind, som giver et meget godt billede af hvordan Dinero Crowd fungere :)