|
Hej. har et spørgsmål ved at købe en firmabil i mit enkeltmands firma. Hvis jeg køber en 1 år gammel bil her i december 2014, kan jeg så afskrive 25% på den allerede nu i mit 2014 regnskab, og igen 25% i mit 2015 regnskab, eller afskriver man først efter der er gået 12 mdr, dvs jeg først kan afskrive 25% første gang i mit 2015 regnskab?
Hvordan fungerer det hvis man sælger bilen midt i et regnsskabs år, kan man så nedskrive den udfra hvor mange måneder er gået af regnskabsåret? Hvid jeg kører meget lidt for mit firma, og mest privat, skal jeg jo beskattes af fri bil. Er denne beskatning hvad beskatningsgrundlaget var for bilen, da den var ny, selvom dette beløb er mindre end hvad jeg giver for bilen nu? den har en meget lav beskatning fra ny (tror det har været en demo bil), så kan jeg bruge den beskatning, eller skal jeg bruge hvad jeg betaler for bilen nu?
vh
|
og lige et spørgsmål mere. må man gerne købe en firmabil selvom man kun kører privat kørsel i den, så længe man bliver beskattet af fri bil?
Bliv gratis medlem