Jeg har et bogføringsspørgsmål, jeg er i tvivl om.
Vi åbner en webshop 1/12, hvor vi sælger sportsernæring og kosttilskud til sportsatleter. I den forbindelse vil vi gerne udtage nogle af varerne til os selv. Vi mener, det er vigtigt, at vi selv har 100% indsigt i produkterne, vi sælger, og at vi ville have svært ved at sælge produkterne uden selv at bruge dem. Desuden vil varerne blive indtaget foran potentielle kunder i forbindelse med fællestræning, og dermed vil det muligvis også have en salgsfremmende effekt, at vi indtager vores produkter til fællestræningen.
Hvordan skal disse vareprøver bogføres? Og hvor ofte 'må' vi udtage dem? I det hele taget er bogføring ret nyt. Men indtil videre har jeg fx bogført sådan her:
Er dette korrekt? Og kan man argumentere for, at det er en reklameomkostning? Og hvad skal man bruge som grundbilag (papirbilag) til denne bogføring?
Jurist og tekstforfatter. Skriver bl.a. juridiske artikler på eJura.dk
Det er ikke vareforbrug som sådan som omk bare - I må ikke bruge jeres egne varer på den måde. Dem skal I købe ud til indkøbspris med moms helt enkelt - en faktura til jer selv til ren indkøbspris.
I vil ikke komme uden om at bogføre som eget forbrug - selv om I siger det kun er for at teste, så bare en faktura til jer selv med indkøbspris + moms
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Lige for at være helt sikker: så laver vi en faktura fra vores egen virksomheden til vores egen virksomhed og bogfører den som varesalg m. moms og så er den i orden?
Jurist og tekstforfatter. Skriver bl.a. juridiske artikler på eJura.dk
næh fra jeres virksomhed til jer som privat personer jo - og så betaler i som privat person fakturaen til virksomheden - indkøbspris + moms
Helt det samme vil gælde hvis I en dag lukker virksomheden - så skal I enten sælge alt til 3. person ELLER selv købe alt - varer - IT og alt andet i har købt gennem årene - ud igen til indkøbspris for varer og markedspris for alt andet og er det til jer selv så + moms til den tid også¨