Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af måltider og fornødenheder under rejse?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Kan nogen være behjælpelig med reglerne omkring hvordan måltider og fornødenhder under udlandsrejser skal bogføres og senere fratrækkes i regnskabet?

Jeg bruger pt. Dinero som regnskabsprogram, men er flere gange stødt ind i begrænsinger (fx. at momsfrie købsfakturaer ikke kan bogføres som sådan og systemet derfor trækker momsen alligevel). Jeg vil derfor gerne være på den sikre side med reglerne omkring mad og fornødenheder.

Mvh

DSDKonsulenten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46702
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:02

det er en længere historie - og du kan måske med fordel ha en bogholder eksternt der kan hjælpe netop med sådan noget men

Hvis det er Danmark er der konti både restauration og hotel i dinero. Restaurant (mad) giver kvart moms fradrag (hedder repræsentation i dinero og står med kvartsmoms i selskaber er det konto 4140 - hoteller har trekvart moms og hedder hotel 4040 MEN hotelregnigen fra DK skal være delt så du har rent hotel for sig og morgenmad - så kun hotel delen må gå op konto for hotel og morgenmad skal så på bespisning med kvartmoms

Er det udlandet, så skal det på konti uden moms. Enten lav en til hotel og rejse eller brug f.eks. repræsentation konto uden moms ex 4220 hedder den i selskaber

Hvis momsen fra udlandet er fra EU og er under 50 Euro så kan du tage hele fakturabeløbet - hvis den er over 50 Euro i alt per land samlet hotel og mad og alt, så skal du kræve den refunderet via skat.dk - ellers må du kun bogføre beløbet uden moms som udgift (skal tage resten ind i skatteregulering)

Er det fra lande der ikke kan søges reffussion fra, så må du tage hele beløbet som udgift

Transport er normalt uden moms  - men pas lige på broafgift hvor Dinero har moms på og det gælder kun hvis broen var Øresund. Var det storebælt og du kørte i hvidpladebil så bliver den gal. Jeg skal lige skrive til Dinero om det

Vi taler som udgangspunkt rejser på over 24 timer - en rejse fra Fyen til Jylland på 10 timer giver ikke betalt mad for ejer af personlig virksomhed - der skal madpakke med til frokosten

Let ikke? 

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 11:51

DSDKonsulent:

Hej Amino,

Kan nogen være behjælpelig med reglerne omkring hvordan måltider og fornødenhder under udlandsrejser skal bogføres og senere fratrækkes i regnskabet?

Jeg bruger pt. Dinero som regnskabsprogram, men er flere gange stødt ind i begrænsinger (fx. at momsfrie købsfakturaer ikke kan bogføres som sådan og systemet derfor trækker momsen alligevel). Jeg vil derfor gerne være på den sikre side med reglerne omkring mad og fornødenheder.

Mvh

DSDKonsulenten

Hej Konsulent.

Du kan godt bogføre uden moms - du skal bare vælge en konto som ikke trækker moms :)

Lad mig endelig høre hvis det er anden udfordring du tænker på.

John har vidst beskrevet angående rejserne :)

De bedste hilsner

Rasmus

Tilmeldt 9. Sep 14
Skrevet kl. 14:20

Hej John og Rasmus,

Mange tak for hurtigt svar!

@ John - Æhh, jo det... Går fornødenheder under repræsentation? Der plejer at være forskellige regler omkring restaurant-besøg og en kop kaffe købt på farten.

@Rasmus - Dinero har "valgt" at bogføre mine rejsebilag under to konti - varekøb udland (restaurant-besøg) og ydelser udland (transport & hotel), begge er uden moms, hvilket i dette tilfælde er ioverensstemmelse med hvad John skriver. Dog er disse konti temmelig uspecifikke, er det regnskabsmæssigt iorden?

Mine udfordringer med Dinero omfatter bl.a.:

1. Indkøb af visitkort hos Vistaprint afregnet uden moms. hvilken konto vil du anbefale den skal bogføres under, så der ikke automatisk beregnes moms?

2. Jeg holder bl.a. møder med forretningsforbindelser. Ifølge Danskrevision er der i disse tilfælde 100% momsfradrag på repræsentation. Den pågældende konto, der giver 100% momsfradrag kan jeg ikke finde i Dinero-kontoplanen (https://www.danskrevision.dk/Raadgivning/Documents/2014%20-%20Skatte-%20og%20momsfradrag%20ved%20repr%C3%A6sentation.pdf)

3. Jeg har 2 bank-konti. Dinero tillader kun at man noterer "bank" som afregningsform. Jeg kan derfor ikke bruge systemet til afstemning af bank-konti (med mindre jeg opretter to profiler - en for hver, men det er lidt langt ude).

mvh

DSDKonsulent

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33

DSDKonsulent:
@ John - Æhh, jo det... Går fornødenheder under repræsentation? Der plejer at være forskellige regler omkring restaurant-besøg og en kop kaffe købt på farten.
under en rejse ja og noter med hvem eller hvorfor osv. Husk at du også kan tage diæter i stedet (ikke i virksomheden men så som fradrag i personlig indkomst hvis du er personlig virksomhed

Læs evt meget mere på http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/bogfring-af-rejseudgifter-momsmssigt.html 

Vedr evtmanglende konti evt til uden moms, så bare lav en ny konto uden moms - et par numre over den tilsvarende og kald den det samme med tilføjelsen Uden moms

Bruger du kassekladde kan du bruge flere beholdningskonti - ved ikke om du kan uden

vh John H

Tilmeldt 9. Sep 14
Skrevet kl. 15:32

Hej John,

Tak igen. Super god blog - tusind tak for den!

Når du foreslår kassekladde, mener du da at de bank-relevante bilag gemmes i kladde, men øvrige bogføres direkte?

Jeg har lige tjekket konsekvensen af min seneste bogføring i Dinero, og det er da helt galt! Dinero har registreret alle Ydelser/Varekøb udland (restaurantbesøg, hotel, transport mv.) som "Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt", så ifølge momsregnskabet skylder jeg nu SKAT en masse penge for min forretningsrejse?! Jøses - det er ikke for hvide mennesker, og jeg har ellers ført bogholderi i mine yngre dage...

mvh

DSDKonsulent

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40

Du bruger helt forkerte konti

Jeg ville finde en bogholder eksternt over nettet tol hjælp for at være ærlig

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 08:53

DSDKonsulent:

Hej John,

Tak igen. Super god blog - tusind tak for den!

Når du foreslår kassekladde, mener du da at de bank-relevante bilag gemmes i kladde, men øvrige bogføres direkte?

Jeg har lige tjekket konsekvensen af min seneste bogføring i Dinero, og det er da helt galt! Dinero har registreret alle Ydelser/Varekøb udland (restaurantbesøg, hotel, transport mv.) som "Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt", så ifølge momsregnskabet skylder jeg nu SKAT en masse penge for min forretningsrejse?! Jøses - det er ikke for hvide mennesker, og jeg har ellers ført bogholderi i mine yngre dage...

mvh

DSDKonsulent

Hej DSDkonsulent.

Det er korrekt at beløbet ryger op under vareforbrug når du vælger køb i udlandet.

Det er for at sikre at momsen bliver korrekt. Når vi åbner op for næste version vil du kunne bogføre under repræsentation med EU moms.

Hvordan du har fået bogført som et ydelseskøb kan jeg ikke helt svare på. Du må have bogført køb af ydelser. 

Du er velkommen til at kontakte os på supporten hvis vi skal kigge yderligere på dette :)

https://dinero.dk/support/

De bedste hilsner

Rasmus

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)