|
Hej Amino, Kan nogen være behjælpelig med reglerne omkring hvordan måltider og fornødenhder under udlandsrejser skal bogføres og senere fratrækkes i regnskabet? Jeg bruger pt. Dinero som regnskabsprogram, men er flere gange stødt ind i begrænsinger (fx. at momsfrie købsfakturaer ikke kan bogføres som sådan og systemet derfor trækker momsen alligevel). Jeg vil derfor gerne være på den sikre side med reglerne omkring mad og fornødenheder. Mvh DSDKonsulenten |
det er en længere historie - og du kan måske med fordel ha en bogholder eksternt der kan hjælpe netop med sådan noget men
Hvis det er Danmark er der konti både restauration og hotel i dinero. Restaurant (mad) giver kvart moms fradrag (hedder repræsentation i dinero og står med kvartsmoms i selskaber er det konto 4140 - hoteller har trekvart moms og hedder hotel 4040 MEN hotelregnigen fra DK skal være delt så du har rent hotel for sig og morgenmad - så kun hotel delen må gå op konto for hotel og morgenmad skal så på bespisning med kvartmoms
Er det udlandet, så skal det på konti uden moms. Enten lav en til hotel og rejse eller brug f.eks. repræsentation konto uden moms ex 4220 hedder den i selskaber
Hvis momsen fra udlandet er fra EU og er under 50 Euro så kan du tage hele fakturabeløbet - hvis den er over 50 Euro i alt per land samlet hotel og mad og alt, så skal du kræve den refunderet via skat.dk - ellers må du kun bogføre beløbet uden moms som udgift (skal tage resten ind i skatteregulering)
Er det fra lande der ikke kan søges reffussion fra, så må du tage hele beløbet som udgift
Transport er normalt uden moms - men pas lige på broafgift hvor Dinero har moms på og det gælder kun hvis broen var Øresund. Var det storebælt og du kørte i hvidpladebil så bliver den gal. Jeg skal lige skrive til Dinero om det
Vi taler som udgangspunkt rejser på over 24 timer - en rejse fra Fyen til Jylland på 10 timer giver ikke betalt mad for ejer af personlig virksomhed - der skal madpakke med til frokosten
Let ikke?
venligst John H
Bliv gratis medlem