Jeg er ved at initialisere bogføringen for et IVS selskab. Dertil har været en række udlæg under stiftelsen. Jeg kiggede efterfølgende på saldobalancen for kortfristet gæld: Har jeg ikke et fortegnsproblem her? Min intuition siger mig, at den samlede kortfristede gæld bør være 377,70 + 374,29. Måske kunne der være et eller andet moms-polymik, for en del af den kortfristede gæld til mig, blandt andet udgør moms. Herunder kan i se hvordan jeg har indtastet et købsbilag der er "betalt" som udlæg og et købsbilag der er betalt af firmaet (banken). og |
Indtægter vises i minus og udgifter i + for at sige det lidt simpelt i alle regnskabsprogrammer så jeg synes det ser korrekt ud umiddelbart - ellers skriv support@dinero.dk så får du konkret svar
Du skal være opmærksom på, at dine stiftelsesomkostninger til advokat osv IKKE må fratrækkes i selskabets resultat. Det er helt korrekt som du har bogført det, men når du kommer til årsresultatet skal du lægge beløbet til igen (uden moms for momsen er der momsfrarag for helt korrekt) når du laver resultat til skat/selvangivelse.
Der kan til den tid være en del andet som ikke er skattemæssigt fradrag - så for nogen er det smart at få regnskabet afluset af en bogholder eller revisor. Læs om skattereguleringer generelt: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/regnskabsregulering-fra-drift-til-skat.html
vh John Hannover