Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - Balance - Kortfristet gæld - måske et fortegnsproblem?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at initialisere bogføringen for et IVS selskab. Dertil har været en række udlæg under stiftelsen. Jeg kiggede efterfølgende på saldobalancen for kortfristet gæld:

.

Har jeg ikke et fortegnsproblem her? Min intuition siger mig, at den samlede kortfristede gæld bør være 377,70 + 374,29. Måske kunne der være et eller andet moms-polymik, for en del af den kortfristede gæld til mig, blandt andet udgør moms.  Herunder kan i se hvordan jeg har indtastet et købsbilag der er "betalt" som udlæg og et købsbilag der er betalt af firmaet (banken).

og

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41

Indtægter vises i minus og udgifter i + for at sige det lidt simpelt i alle regnskabsprogrammer så jeg synes det ser korrekt ud umiddelbart - ellers skriv support@dinero.dk så får du konkret svar

Du skal være opmærksom på, at dine stiftelsesomkostninger til advokat osv IKKE må fratrækkes i selskabets resultat. Det er helt korrekt som du har bogført det, men når du kommer til årsresultatet skal du lægge beløbet til igen (uden moms for momsen er der momsfrarag for helt korrekt) når du laver resultat til skat/selvangivelse. 

Der kan til den tid være en del andet som ikke er skattemæssigt fradrag - så for nogen er det smart at få regnskabet afluset af en bogholder eller revisor. Læs om skattereguleringer generelt: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/regnskabsregulering-fra-drift-til-skat.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 13:21

Tak for svar. Så er det fordi mit udlæg bliver "betragtet" som en indtægtspost - som et lån. Moms (såfremt man skal betale tilbage) er vel også at betragte som lån til virksomheden?

Tak for inout vedr stiftelsesomkostninger. Jeg får en kyndig til at udarbejde mit regnskab.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:34

Debet skrives med + (positiv) kredit med - (negativ).

Når du kigger på din indkomstopgørelse/resultatopgørelse vil debet være lig med omkostninger og kredit lig med indtægter.

Når vi går til balancen vil debet være lig med indestående formue mens kredit repræsenterer gæld.

I dit tilfælde har du et skyldigt for udlæg fra ejer (=gæld for virksomheden), samt omkostninger i driften (debet) hvoraf der er afløftet købsmoms, som skal refunderes og derfor korrekt står i debet, da det er et tilgodehavende.

Dette skyldes det dobbelte bogholderis princip, hvor der skal være balance imellem debet og kredit.

fx. vil et salg på 125 kr. føres som;

kredit 100,- Indtægt/resultatopgørelsen

Kredit 25,- salgsmoms/passiv

Debet 125,- tilgodehavende/aktiv

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)