jeg er på SU og kører desuden enkeltmandsvirksomhed. Jeg har tjent en del penge i virksomheden på det sidste og bliver i tvivl om det vil gå ud over min SU? jeg har holdt pengene i min virksomhed og jeg har derfor ikke set en krone af pengene..
kan jeg risikere at gå over mit loft og skulle betale SU tilbage, selvom jeg holder pengene i virksomheden? Hvad hvis jeg bruger af disse penge inden året er omme så det derved ikke er et overskud?
Først og fremmest burde du jo spørge hos SU (eller hvad det hedder) hvor meget, du må tjene, før det modregnes.
Så skriver du, at du har holdt pengene i virksomheden. Medmindre du bruger VSO gør det ingen forskel om pengene står på firmaets eller din private konto. Overskud er overskud og skal beskattes.
Ja, hvis du bruger pengene i firmaet, formindsker du jo overskuddet. Men de skal vel at mærke bruges seriøst til anskaffelser, du har brug for i dit firma.
hør SU om hvad loftet er - mener det er ca 130.000
Du skal køre VSO hvis det ikke at hæve penge har spor betydning - ellers er det dit overskud der beskattes
Du skal da ikke skabe omkostninger for at få overskud bort - Når du skriver omkostninger, så er varer f.eks. ikke en omkostning -
Da du synes at tro, at det at "holde penge i virksomheden " kan ha betydning for SU og skat, så bør du læse her hvordan man beskattes, for det har ingen betydning - du må la være med at hæve eller hæve flere hundrede tusinde uden det betyder spor for skat i enkeltmandsvirksomhed. KUN hvis du skatter efter VSO har det betydning og så vil du nok ha brug for revisor hjælp - men start her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har allerede undersøgt mit loft og jeg ser ud til og holde mig inden for det.
Jeg forestillede mig at hvis jeg nu var gået over med 10.000 kr og derfor skulle betale tilbage så ville jeg havde skyndt mig og købe min nye firma computer i år og ikke først næste år. Så jeg derved havde 10.000 kr mindre i firmaet.. men efter og have læst det du skriver så gør det ingen forskel? De 10.000 kr er stadig i firmaet blot i form af en computer? Er det rigtig forstået?
Nej, du kan godt bruge 10.000 på en computer og så er de trukket ud. Men hvis du også bruger den privat, kan du kun få fradrag for den del, der hører til firmaet. Typisk vil man sige 50/50.
i så fald har du faktisk kun fradrag for de 5000 og har - på en måde - hævet 5000 dig selv.