Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man trække sine indbetalinger ud fra sin firmakonto skattefrit?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 14
Indlæg ialt: 25
Fra  Mobilbud.dk Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Selskabet er et Aps.

Der er i 2013 indskudt 200.000 i selskabet.

Senere i 2013 skyder vi ca. 80.000 ind. 

Må de trækkes ud skattefrit? "mellemregning". 

Pengene er overført direkte fra vores private konti og ind på firmakontoen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21

Nej - hvis det er selskabskapital så må I ikke få penge ud uden det er beskattet som løn eller udbytte og det må ikke være egenkapitalen i tager ud - men overskud

Hvis det er lån i har "skudt" ind - så skal i meget gerne ha taget markedsrente hele tiden, ellers er det ikke lovligt at låne penge fra hovedaktionær til et selskab - og har I det på plads og det er et lån i har ydet, så må I få lånet tilbage, men det står som ikke bare som alm. mellemregning. Lån skal forrentes med markedsrente for at være lovligt gennemførte - 

Det afhænger således af, at det er selskabskapital eller l et lån I skal ha tilbage betalt - læs lidt om at skyde penge ind så I kender forskel op indskyd som lån eller kapital http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html 

I må endeligt ikke hæve noget privat i et selskab uden at være sten sikker på at det er lån i får tilbage - det vil kunne være meget dyrt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. May 14
Fra  Mobilbud.dk Skrevet kl. 19:29

Selskabet er lavet som et 80ér aps. 

Men det er vel tilladt, at man først ved tilbagebetaling af hele lånet, opkræver renten? 

Har lige været inde at læse lidt på dit link, meget nyttigt. Tak for det.

Men hvis vi laver det gældsbrev som beskrevet i linket, så kan vi trække pengene ud igen skattefrit? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41

Ja i princippet kan du betale tilbage med rente på den dag du vil - eller som ejerbrev og ja hvis det har været lån kan du naturligvis få lånet tilbage uden skat - hvis det har været kapitalindskud kan du ikke - jeg tør ikke komme det nærmere ud over det med at jeg forstår det som, at I har stiftet med 80 t i kapital oprindeligt men jeg kan slet ikke se hvad der så er sket siden, om det har været lån eller hvad det har været.

Jeg synes det kunne være ret klogt at la en revisor eller økonomikyndig gennemse tingene og lave bedste løsning, det er ofte dumme penge at spare

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42

Dog må du ikke lave rente over flere år - så skal det være lån med tilbagebetaling med overkurs, ellers kommer det ikke i ret regnskabsår, men det er lidt teknisk

Tilmeldt 29. May 14
Fra  Mobilbud.dk Skrevet kl. 20:52

Vi har stiftet det som et 80 t i kapital, men har skudt flere penge for at få det op at køre. 

Hjemmeside, varekøb, markedsføring osv. 

Men vi skød så de ca 80t ind, for at få resten op at køre og i gang. 

Det er de 80t som er interessante at få tilbage, ikke de første 200t. 

Men ja vi må ofre de tusinde det koster, så man ikke ender med at få bøder eller skattesmæk. 

Tak for din hjælp.

God aften og weekend. 

Med venlig hilsen 

Niels 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:03

Det i har skudt ind som selskabskapital (og evt. overkurs) kan i ikke bare trække ud igen uden det kan få skattemæssige konsekvenser. Har i derimod på et tidspunkt lånt selskabet penge kan disse penge trækkes ud igen uden skattemæssige konsekvenser. Der er bare tilbagebetaling af lån.

Omkring forretningen af lånet er det ikke sådan, at en manglende forretning gør lånet ulovligt. Den skattemæssige uheldige konsekvens af en manglende renteberegning er, at SKAT kan foretage en rentefiksering (renteberegninge), hvor de fastsætter, hvad der burde være beregnet i rente. Denne renteudgift får selskabet så fradrag for, og långiver skal beskattes af en tilsvarende renteindtægt. Det uheldige er så, at da selskabet ikke har betalt renten (den er jo ikke beregnet af jer), så betragtes renten skattemæssigt som et tilskud fra jer til selskabet. Selskabet er så skattepligtig af tilskuddet. Resultatet bliver, at selskabet ikke får noget ud af det (renteudgift minus tilskud = 0 effekt) men i beskattes af en fikseret renteindtægt.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31

Henrik Statsaut. revisor:
Omkring forretningen af lånet er det ikke sådan, at en manglende forretning gør lånet ulovligt. Den skattemæssige uheldige konsekvens af en manglende renteberegning er, at SKAT kan foretage en rentefiksering (renteberegninge), hvor de fastsætter, hvad der burde være beregnet i rente. Denne renteudgift får selskabet så fradrag for, og långiver skal beskattes af en tilsvarende renteindtægt. Det uheldige er så, at da selskabet ikke har betalt renten (den er jo ikke beregnet af jer), så betragtes renten skattemæssigt som et tilskud fra jer til selskabet. Selskabet er så skattepligtig af tilskuddet. Resultatet bliver, at selskabet ikke får noget ud af det (renteudgift minus tilskud = 0 effekt) men i beskattes af en fikseret renteindtægt.

super forklaring - TAK

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)