Jeg skal have købt mig en lille varebil, som skal på papegøjeplader da de kørte kilometer (60tkm årligt) giver mig et stort personligt fradrag.
Men kan der være en fidus i, at købe den igennem mit firma i 2014, og så sælge den billigere til mig selv privat i 2015 eller andre lignende "tricks"? Som naturligvis skal være lovlige.
Hvis det er enkeltmandsfirma, kan du så vidt jeg ved, ikke købe den igennem firmaet, men skal købe den privat. Til gengæld kan du trække alle driftsomkostninger fra.
Men jeg håber, der kommer et klogere hoved på banen.
Ja, jeg er ikke så skrap til dette her. Men vores revisor sagde i hvert fald, at vi skulle købe den privat og så trække alt drift fra. Samt føre kørebog og få fradrag for kørte km.
Hvis firmaet havde købt den skulle vi have betalt skat af fri bil og det havde vist været en dårlig forretning...
enkeltmands kræver vel brug af virksomhedsskatteordningen for at eje bil som jeg ved det og jeg kan ikke se fidus mulig i at købe til en pris i VSO og videresælge billigere året efter til sig selv - man er jo i princip sig selv i begge fald - men andre må byde ind
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min tanke er, at man kan afskrive 25% af bilens værdi pr. år.
Dvs. i 2014, december måned køber jeg en varevogn til 100.000,-+ moms ind i firmaet. I januar 2015 sælger jeg samme bil fra mit cvr-nr. til mig selv privat. Til 80.000,- + moms. Dvs. groft sagt har jeg som privat-person sparet de 20.000,-. Den skal kun bruges erhvervsmæssigt, så der vil ikke være privat kørsel i den.
Bilen skal jeg have over til mig selv privat uanset - pga. tidligere nævnte kørselsfradrag.
Hva du afskriver skattemæssigt (og deres trækker fra i selskabet) har intet med bilens værdi i handel og gøre. Du skal fortsat ligge moms på ved salg til dig selv og sælge til en repræsentativ værdi for hvad den ville have kostet i fri handel med en uafhængig 3. Man, jf. Armslængde princippet i LL pgf. 2